Rozpoczęła się przebudowa peronów na przystanku Kraków Business Park, znajdującym się na trasie Zabierzów–Kraków Mydlniki (lina kolejowa E30 Katowice–Kraków). Stacja powstała kilkanaście lat temu, a podjęte prace modernizacyjne mają na celu przystosowanie jej do obecnie obowiązujących na kolei standardów zarówno w zakresie wygody pasażerów, jak i ich bezpieczeństwa.
Na przystanku tym codziennie zatrzymuje się blisko 80 pociągów. Szczególnie korzystają z niego pasażerowie dojeżdżający do pracy na terenie parku biznesowego, m.in. z Krakowa, Krzeszowic, Katowic czy Oświęcimia.
Jak zmieni się przystanek kolejowy Kraków Business Park?
Prace modernizacyjne i remontowe obejmują oba perony przystanku Kraków Business Park wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz przejścia pod torami. Perony zostaną przebudowane i podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Pojawią się nowe wiaty oraz czytelne oznakowanie. Wprowadzone zostaną również udogodnienia dla osób mających problemy z poruszaniem się poprzez budowę pochylni. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowane będą ścieżki naprowadzające. Z kolei dla osób dojeżdżających na stacje rowerami przewidziano stojaki.
Ograniczenie ruchu pociągów
Roboty ruszyły 19 lipca br. i potrwają w pierwszym etapie do 10 września. Po miesiącu przerwy wykonawca będzie kontynuował prace przez następne dwa miesiące. Odpowiednio do ich postępu konieczne jest czasowe ograniczanie ruchu pociągów w związku z wyłączaniem napięcia w sieci trakcyjnej. Terminy tych ograniczeń będą precyzyjnie określane co do godziny i dnia, a na czas zmian przewoźnik wprowadzi modyfikacje w rozkładzie jazdy pociągów. Może zostać również wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa dla przewoźników i osób korzystających z linii nr 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice–Kraków Główny), objętej modernizacją.
Realizację robót spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powierzyła generalnemu wykonawcy wybranemu w drodze przetargu, czyli Przedsiębiorstwu Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa.
Remont peronów nie wpłynie na przepustowość linii, ponieważ ruch pociągów odbywa się z prędkością 120km/h. Zgodnie z Instrukcją Id-18, organizowanie prac na torze zamkniętym przy prowadzeniu ruchu pociągów po torze czynnym z prędkością 100 km/h i więcej, wymagało zastosowania Automatycznych Systemów Ostrzegania, które wykonuje firma FAC RAIL. Urządzenia te, po wykryciu zbliżającego się pociągu emitują głośny sygnał akustyczny i wyraźny wizualny, który dla pracowników oznacza bezwzględny obowiązek oddalenia się od czynnego toru kolejowego.
Zadanie realizowane jest w ramach projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze–Katowice–Kraków, etap IIb”, współfinansowanego przez Unię Europejską z instrumentu CEF Łącząc Europę.
Autor tekstu: Agata Sumara