Sektorkolejowy » Przebudowa peronów na stacji Kraków Business Park

Przebudowa peronów na stacji Kraków Business Park

pzez Patryk

Rozpoczęła się przebudowa peronów na przystanku Kraków Business Park, znajdującym się na trasie Zabierzów–Kraków Mydlniki (lina kolejowa E30 Katowice–Kraków). Stacja powstała kilkanaście lat temu, a podjęte prace modernizacyjne mają na celu przystosowanie jej do obecnie obowiązujących na kolei standardów zarówno w zakresie wygody pasażerów, jak i ich bezpieczeństwa.

Na przystanku tym codziennie zatrzymuje się blisko 80 pociągów. Szczególnie korzystają z niego pasażerowie dojeżdżający do pracy na terenie parku biznesowego, m.in. z Krakowa, Krzeszowic, Katowic czy Oświęcimia.

Jak zmieni się przystanek kolejowy Kraków Business Park?

Prace modernizacyjne i remontowe obejmują oba perony przystanku Kraków Business Park wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz przejścia pod torami. Perony zostaną przebudowane i podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Pojawią się nowe wiaty oraz czytelne oznakowanie. Wprowadzone zostaną również udogodnienia dla osób mających problemy z poruszaniem się poprzez budowę pochylni. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowane będą ścieżki naprowadzające. Z kolei dla osób dojeżdżających na stacje rowerami przewidziano stojaki.

Ograniczenie ruchu pociągów

Roboty ruszyły 19 lipca br. i potrwają w pierwszym etapie do 10 września. Po miesiącu przerwy wykonawca będzie kontynuował prace przez następne dwa miesiące. Odpowiednio do ich postępu konieczne jest czasowe ograniczanie ruchu pociągów w związku z wyłączaniem napięcia w sieci trakcyjnej. Terminy tych ograniczeń będą precyzyjnie określane co do godziny i dnia, a na czas zmian przewoźnik wprowadzi modyfikacje w rozkładzie jazdy pociągów. Może zostać również wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa dla przewoźników i osób korzystających z linii nr 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice–Kraków Główny), objętej modernizacją.

Realizację robót spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powierzyła generalnemu wykonawcy wybranemu w drodze przetargu, czyli Przedsiębiorstwu Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa.
Remont peronów nie wpłynie na przepustowość linii, ponieważ ruch pociągów odbywa się z prędkością 120km/h. Zgodnie z Instrukcją Id-18, organizowanie prac na torze zamkniętym przy prowadzeniu ruchu pociągów po torze czynnym z prędkością 100 km/h i więcej, wymagało zastosowania Automatycznych Systemów Ostrzegania, które wykonuje firma FAC RAIL. Urządzenia te, po wykryciu zbliżającego się pociągu emitują głośny sygnał akustyczny i wyraźny wizualny, który dla pracowników oznacza bezwzględny obowiązek oddalenia się od czynnego toru kolejowego.

Zadanie realizowane jest w ramach projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze–Katowice–Kraków, etap IIb”, współfinansowanego przez Unię Europejską z instrumentu CEF Łącząc Europę.

Autor tekstu: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz