Sektorkolejowy » Tunel kolei dużych prędkości w Łodzi – kiedy umowa?

Tunel kolei dużych prędkości w Łodzi – kiedy umowa?

pzez Patryk

Już niebawem może rozpocząć się projektowanie łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Tunel ma zostać zlokalizowany na zachód od dworca Łódź Fabryczna. Według najnowszych informacji, prace nad projektem rozpoczną się jeszcze tego lata i potwierdził to Marcin Horała, który jest pełnomocnikiem rządu do spraw CPK. Aby to nastąpiło, w przetargu nie może dojść do odwołań. Jeżeli jednak odwołania od wyniku przetargu się pojawią, to cały proces automatycznie się wydłuży.

Sam przetarg na budowę tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi został już rozstrzygnięty. Konkurs wygrało konsorcjum SUD-Architekt Polska i Biura Projektów Metroprojekt. Wartość tego projektu to 73,616 miliony złotych brutto. W przetargu odrzucono projekty zaproponowane przez Multiconsult Polska oraz konsorcjum składające się z firm SWS Engineering, Egis Poland i Egis Structure&Environnement.

Możliwe wykorzystanie maszyny TBM

Wszyscy liczą na to, że umowa na stworzenie projektu zostanie podpisana jeszcze tego lata. Następnie wykonawca będzie miał nieco ponad rok na przygotowanie finalnego projektu inwestycji. Prawdopodobnie do budowy tunelu będzie można wykorzystać tarcze TBM, które obecnie pracują przy budowie tunelu średnicowego pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna oraz Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Gdyby tak się stało, to znacznie zmniejszyłby się koszt inwestycji, ponieważ maszyny te już znajdują się w Łodzi i tam pracują. Wykonawca na etapie projektowania powinien to rozważyć. Wiele zależy jednak od tego, w jakim stanie technicznym będą tarcze TBM po zakończeniu obecnego zadania.

Kiedy pod Łodzią pojadą pierwsze pociągi kolei dużych prędkości?

Dokumentacja tunelu KDP wraz z niezbędnymi decyzjami ma zostać dostarczona do końca października przyszłego roku. Dużym ułatwieniem będzie możliwość wykorzystania w projekcie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, którą wcześniej pozyskała spółka PKP PLK. Sama budowa planowana jest na lata 2023-2027, a tunel ma mieć długość 4 kilometrów. W nim prędkość pociągów będzie mogła wynosić od 160 do nawet 200 km/h, a dokładne parametry zostaną ustalone dopiero na etapie projektowania. Tunel w Łodzi ma być częścią trasy nr 9, która wychodząc z Warszawy ma umożliwić komunikację do Wrocławia i Poznania.

Autor tekstu: Łukasz Głębocki
Źródło zdjęcia: wikipedia.pl


Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz