Sektorkolejowy » Program FEnIKS został zatwierdzony – jakie korzyści przyniesie dla polskiej kolei?

Program FEnIKS został zatwierdzony – jakie korzyści przyniesie dla polskiej kolei?

pzez Damian

W dniach 24-26 kwietnia w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbył się XV Europejski Kongres Gospodarczy. Wydarzenie było doskonałą okazją do poruszenia kluczowych kwestii związanych z branżą budowlaną. Uczestnicy sesji pn. „Infrastruktura kolejowa w Polsce” dyskutowali m.in. o finansowaniu i realizowaniu inwestycji budowlanych w sektorze kolejowym.

Podczas panelu dyskusyjnego pn. „Infrastruktura kolejowa w Polsce” poświęcono również czas programowi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Jak poinformowała Ewa Karasińska, dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) program ten został zatwierdzony i wynegocjowany z Komisją Europejską (KE).

„Rozpoczynamy wdrażanie tego programu. Tych pieniędzy jest niestety troszeczkę mniej – w odniesieniu do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ dysponował całą kwotą alokacji w miliardach euro – było ich nieco ponad 28, a tu mamy 24,2 mld euro […] ale sam transport uważam, sektor transportu w tym programie bardzo znaczącym ma się całkiem nieźle. To jest nawet lekko połowa tej alokacji, czyli 12,9 mld euro, a pozostałe sektory mają 11,2 mld euro […] Te wszystkie projekty muszą się zakończyć do końca grudnia 2029 r., więc tutaj drodzy państwo mamy troszkę oddechu. Na realizację tych projektów jest trochę czasu, ale oczywiście, czym lepiej przygotowane projekty, czym wcześniej zaczniemy, tym będzie spokojniejsza i bardziej płynna (mam nadzieję) będzie ich realizacja” – powiedziała Ewa Karasińska, dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Ewa Karasińska zaznaczyła, iż na samą realizację projektów kolejowych przewidziano 2 działania, które mają współfinansować szeroko pojęte inwestycje w zakresie: infrastruktury, taboru kolejowego, kampanii związanych z bezpieczeństwem oraz kolei aglomeracyjnej – 5,2 mld euro oraz  230 mln euro na transport intermodalny z innego działania.

„Opracowujemy teraz i zatwierdzamy razem na forum komitetu monitorującego kryteria wyboru tych projektów. To, co już mamy zatwierdzone to: kryteria dla projektów liniowych fazowanych, dla infrastruktury liniowej i dla projektów multilokalizacyjnych – to się zadziało w zeszłym tygodniu oraz na kampanię szkoleniowe, a także promowanie multimodalności – to już jest. Kryteria, które jeszcze musimy razem z instytucją zarządzającą opracować to kryteria dla projektów dworcowych, kolei aglomeracyjnych i taboru” – poinformowała Ewa Karasińska.

Dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaznaczyła również, że część zadań jest realizowana w procedurze konkursowej i z pewnością będą działania związane ze wsparciem rozwoju kolei aglomeracyjnej oraz zakupu taboru.

„Pierwszy nabór, który będziemy otwierać dla współfinansowania linii kolejowych, bo tak jest to nazwane w tej perspektywie, dla projektów wskazanych na liście, rozpoczniemy w listopadzie tego roku. Oczywiście w pierwszej kolejności zajmiemy się projektami fazowanymi, żeby można było zakontraktować oraz żeby ta płynność wejścia i zobowiązań finansowych, które już PKP PLK ma zaciągnięte na podstawie kontraktów z wykonawcami, była zapewniona. To będzie pierwsza nasza praca w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W kolejnym etapie będziemy się zajmować wnioskami o finansowanie dla pozostałych projektów, które są przewidziane do realizacji” – podkreśliła Ewa Karasińska.

„Nie należy spodziewać się w tym roku konkursu na zakup taboru, bo jest już inny konkurs ogłoszony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i gorąco państwa zachęcam do zapoznania się z naszą stroną internetową. Do końca maja br. otwarty jest nabór na dofinansowanie zakupu taboru w ramach kolei regionalnej – tam jest też sporo środków – to jest to, co będzie w Krajowym Planie Odbudowy Finansowane. W FEnIKSie […] planujemy właśnie sfinansować tabor dla kolei aglomeracyjnej i międzyregionalnej, więc taka będzie demarkacja pomiędzy dwoma programami. Konkurs taborowy przewidziany w FEnIKSie przewidziany jest do ogłoszenia najprawdopodobniej w wakacje – na przełomie 2 i 3 kwartału. Do końca 2024 r. nie będziemy jeszcze ogłaszać konkursu na kolej aglomeracyjną. Takie są plany na ten program, taki jest nasz harmonogram pracy. Oczywiście oprócz FEnIKSu CUPT na mocy porozumienia zawartego z Ministerstwem Infrastruktury realizuje też Krajowy Plan Odbudowy – tam także bardzo dużo się już dzieje” – podsumowała Ewa Karasińska.

O XV Europejskim Kongresie Gospodarczym organizowanym w Katowicach pisaliśmy m.in. TUTAJ.

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz