PKP Intercity wdraża nowy System Planowania i Obsługi Rozkładów Jazdy. Infrastruktura informatyczna usprawni działania wewnątrz spółki, a pozytywną zmianę odczują również podróżni. Przewoźnik podpisał umowę z wykonawcą projektu, którym została firma PKP Informatyka. Na realizację projektu spółka przeznaczy ponad 7,6 mln zł.
Nowy system informatyczny wspierać będzie proces przygotowania i realizacji rozkładu jazdy w PKP Intercity. Aplikacja składać się będzie z pięciu elementów, które pozwolą na pełną informatyzację procesów biznesowych związanych z planowaniem, zarządzaniem i obsługą rozkładów jazdy. Są nimi: k
- moduł komunikacyjny odpowiedzialny za pobieranie i dystrybucję zamówionych rozkładów jazdy;
- moduł obsługujący międzynarodowy rozkład jazdy i komunikację z systemami zewnętrznymi;
- moduł umożliwiający tworzenie modelu sieci krajowej i rozkładu jazdy;
- moduł obiegowy umożliwiający projektowanie obiegowania pociągów spółki;
- moduł zamówień rozkładów jazdy.
System planowania i obsługi rozkładów jazdy (SPIORJ) pozwoli na pełną cyfryzację procesu tworzenia rozkładu jazdy, a także jego realizację. Wdrożenie będzie miało istotny wpływ na funkcjonowanie wielu obszarów wewnątrz PKP Intercity. System ujednolici zasób wiedzy o ofercie, a pracownicy zyskają pełny dostęp do rozkładów jazdy, zarówno w obszarze czasu, jak i komponentów z nim związanych. Ważną zmianą będzie również dostępna online informacja o potrzebach taborowych. Dane z systemu SPIORJ umożliwią szacowanie dostępności taboru na podstawie udostępnionych projekcji przyszłych rozkładów, a także określanie potrzeb w zakresie przyszłych inwestycji.
Dynamiczne zmiany na rynku wymagają dużych inwestycji w rozwój technologii. Rozumiemy tę potrzebę, dlatego inwestujemy nie tylko w rozwój zdalnych kanałów sprzedaży, lecz także w wewnętrzne systemy wpływające na pracę naszych pracowników. Nowe narzędzie usprawni działanie spółki, na czym skorzystają również nasi pasażerowie – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
W wyniku przeprowadzonego przetargu realizacją inwestycji zajmie się PKP Informatyka, która jest odpowiedzialna również za stworzenie systemu sprzedaży internetowej e-IC 2.0. oraz wdrożenie i utrzymanie nowego Centralnego Systemu Sprzedaży.
Realizacja wdrożenia systemu SPIORJ to kolejny krok w budowaniu potencjału spółek kolejowych opartego o kompetencje sektorowe, a także potwierdzenie ścisłej współpracy celem dostarczenia pasażerom wysokiej jakości obsługi i nowoczesnych rozwiązań – mówi Tadeusz Turzyński, prezes zarządu PKP Informatyka.
Rozwój technologiczny w PKP Intercity
W grudniu ubiegłego roku PKP Intercity podpisało trzy umowy, dzięki którym już w 2023 roku podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w nowym systemie sprzedaży internetowej, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku. Łączna wartość umów wynosi 143 mln zł brutto.
Nowy system e-IC 2.0 zaoferuje podróżnym nową szatę graficzną i ścieżkę zakupową. Pojawią się nowe funkcje takie jak wyszukiwanie połączenia umożliwiającego planowanie podróży „tam i z powrotem”, tworzenie profili zakupowych (gdzie można wskazać ulubione lub najczęstsze relacje) czy dodanie biletu do kalendarza. e-IC 2.0 podpowie i wybierze dla podróżnych najlepszą ofertę. Po określeniu wieku pasażera platforma zasugeruje ulgi najbardziej korzystne dla danego przedziału wiekowego. Jest to szczególnie ważne przy zamawianiu biletów międzynarodowych na przejazdy z najmłodszymi, ze względu na złożone zasady zniżek dla dzieci i młodzieży.
e-IC 2.0 to jednak nie jedyna nowość, jaką w najbliższym czasie planuje wprowadzić przewoźnik. W drugiej połowie 2024 roku zostanie uruchomiony nowy Centralny System Sprzedaży- technologia dużo bardziej elastyczna w stosunku do obecnie eksploatowanej, co pozwoli przewoźnikowi na szybsze i łatwiejsze wprowadzanie nowych rozwiązań i funkcji. Dzięki niej możliwe będzie proste aplikowanie zmian oczekiwanych przez podróżnych.
Źródło: PKP Intercity