W dniach 1-2 czerwca br. w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbył się Kongres Polskie Porty 2030 – pierwsza ogólnopolska konferencja, która w całości skupiała się na sektorze portów morskich. W wydarzeniu wzięli udział m.in. liczni przedstawiciele najważniejszych przedsiębiorstw i instytucji, eksperci z tej branży oraz naukowcy. Motywem przewodnim tej imprezy była przyszłości i kierunku rozwoju polskich portów.
W gronie uczestników wydarzenia znaleźli się także przedstawiciele portów w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, reprezentanci największych terminali portowych, spedytorzy oraz osoby z sektora branży logistycznej działającej w otoczeniu polskich portów. Zakres tematyczny debat obejmował m.in. nowe wyzwania w łańcuchach dostaw, cyberbezpieczeństwo transportu, efektywność terminali oraz infrastruktury portowej, a także wpływ portów na gospodarkę miast i regionów.
O działaniach PKP Cargo na Kongresie Polskie Porty 2030
Jednym z panelistów Kongresu Polskie Porty 2030 był Dariusz Seliga, prezes zarządu PKP Cargo S.A., który poruszył kwestie związane z podniesieniem efektywności działań biznesowych w spółce i poprawą jakości współpracy z kontrahentami, co bezpośrednio przełożyło się na dobre wyniki finansowe oraz operacyjne. Zaznaczył także, iż w ostatnim czasie właśnie współpraca z portami stanowiła z jeden filarów PKP Cargo. Pociągi przewoźnika realizowały duży wolumen przewozów importowanego węgla. Jak podkreślił Dariusz Seliga, efektywne transportowanie węgla w okresie zimowym z portów morskich w głąb kraju było możliwe pomimo trudności związanych z przepustowością linii oraz punktów ładunkowych.
W dalszej części dyskusji paneliści skoncentrowali się na tzw. wąskich gardłach występujących w infrastrukturze liniowej oraz terminalowej, a także możliwościach ich przezwyciężenia. Zwrócono również uwagę na nowe inwestycje pozwalające udrożnić korytarze transportowe. Jednym z takich przedsięwzięć jest budowa terminalu kontenerowego w Zduńskiej Woli – Karsznicach. Obiekt będzie obsługiwał potoki ładunków na korytarzach biegnących z północy na południe oraz ze wschodu na zachód, natomiast kluczowy strumień kontenerów ma być dostarczany w ramach połączeń z portami.
Prezes zarządu PKP Cargo zaznaczył, że spółka musi mierzyć się z silną presją dotyczącą zielonej transformacji, co jest związane z koniecznością m.in. przeprowadzenia w firmie analizy biznesowego wpływu czynników ESG (Środowisko, Społeczna Odpowiedzialność, Ład Korporacyjny).
„Nowa rola portów w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego i gospodarczego kraju oznacza dla PKP Cargo perspektywę jeszcze szerszej i ściślejszej współpracy biznesowej z portami” – poinformowała spółka w komunikacie.
Więcej informacji o spółce PKP Cargo można znaleźć:
- PKP CARGO z 136% wzrostem EBITDA w pierwszym kwartale 2023 r.
- PKP CARGO finalizuje kontrakt na dostawę 5 Vectronów Siemensa
- Nowy Sącz: Newag przekazał 12 dwusystemowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2 dla PKP Cargo
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Cargo