W środę 22 marca br. na dworcu kolejowym w Nowym Sączu (woj. małopolskie) odbyło się uroczyste przekazanie nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych przez nowosądeckiego producenta. W uroczystym wydarzeniu uczestniczyli m.in. okoliczni mieszkańcy, pracownicy i przedstawiciele zarządu Newagu oraz rządowi delegaci.
Przekazanie „smoków” dla PKP Cargo miało wyjątkowy charakter. Przemówili oficjele i przedstawiciele Newagu, zagrała orkiestra dęta, nie zabrakło również „ognia”.
„Dziś jest dobry czas dla polskiej kolei, co potwierdza to wydarzenie. Dzisiaj PKP Cargo przejmuje bardzo dużą flotę lokomotyw, co w zupełnie innej sytuacji postawi możliwości przewozowe tego przewoźnika, który jest jednym z największych w Europie” – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
O lokomotywach Dragon 2
Nowoczesne pojazdy wyprodukowane przez nowosądecki Newag zostały zaprojektowane do prowadzenia ciężkich składów towarowych (o masie brutto nawet powyżej 3 tys. ton) m.in. z węglem kamiennym czy kruszywami. Jak deklaruje producent, 6-osiowa lokomotywa elektryczna Dragon 2 E6MST została zaprojektowana przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowana w Polsce. Ponadto aż 78% komponentów wykorzystanych do jej budowy pochodzi od krajowych producentów.
„Pierwszy raz w naszej blisko 150-letniej historii mamy okazje zobaczyć w jednym miejscu, na dworcu w Nowym Sączu, 24 supernowoczesne lokomotywy. Wielosystemowa lokomotywa 6-osiowa – Dragon 2 E6MST, jest pierwszym polskim pojazdem kolejowym, który otrzymał zezwolenie wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA), dopuszczające go do eksploatacji równocześnie nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach i na Słowacji” – podkreślał Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
Pierwsza lokomotywa Dragon 2 przeszła testy w 2018 r. na torach w Żmigrodzie. Spółka PKP Cargo kupiła pierwsze 3 pojazdy tego typu w tym samym roku.
„Zakup lokomotyw Dragon 2 oraz planowane uruchomienie terminalu przeładunkowego w Zduńskiej Woli Karsznicach to kluczowe elementy strategii rozwoju PKP Cargo. Nowy tabor otwiera przed nami dodatkowe możliwości skutecznego konkurowania w Czechach i na Słowacji oraz jest szansą na ekspansję w państwach regionu Trójmorza” – powiedział Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo.
„Jestem dumny, z tego, co widzę. Newag to nowoczesny zakład na skalę europejską, a naszym celem jest zawojowanie Europy. Dziękuję całej załodze. Ścigamy się z największymi firmami, które przez kilkadziesiąt lat budują swoją pozycję, a my zrobiliśmy to w kilkanaście lat. Trzymajmy tak dalej!” – dodał Zbigniew Jakubas, główny inwestor Newagu.
PKP Cargo i konsorcjum w składzie Newag oraz spółka zależna Newag Lease podpisały 4-letni kontrakt na dostawę łącznie 31 lokomotyw elektrycznych Dragon 2 we wrześniu 2019 r. (z czego 24 to pojazdy wielosystemowe). Warto przypomnieć, że 7 lokomotyw z tego zamówienia to wersje Dragonów ze spalinowym modułem dojazdowym, dzięki czemu mogą one kursować również po odcinkach niezelektryfikowanych. Wartość umowy to ponad 518 mln zł netto.
„Dostawy Dragonów 2 obejmują również oprogramowanie oraz licencje niezbędne do obsługi lokomotyw. Ponadto do PKP Cargo trafi zestaw fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów wchodzących w skład tzw. zestawu antyawaryjnego. Personel przewoźnika przejdzie także szkolenia i autoryzację w zakresie utrzymania i eksploatacji lokomotyw” – poinformowała spółka PKP Cargo w komunikacie.
Niecodzienne malowanie
Przekazane lokomotywy Dragon 2 będą kursowały w barwach PKP Cargo, jednak jeden z 12 pojazdów zyskał okazjonalne oklejenie tj. znak Solidarności wraz z cytatem Jana Pawła II „Solidarność to jeden i drugi […] A więc nigdy jeden przeciwko drugiemu”.
„Znak Solidarności to niewątpliwie jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli na świecie. Przedstawia jedną z najwspanialszych kart w naszej historii, to znak polskiej wolności i niezależności. Dla PKP CARGO – narodowego przewoźnika kolejowego – wartości związane z ideą Solidarności są niezwykle bliskie, dlatego zdecydowaliśmy się, aby jedna z naszych lokomotyw była jej nośnikiem” – powiedział Dariusz Seliga.
Docelowo w gamie pojazdów spółki PKP Cargo znajdą się 34 lokomotywy Dragon 2. W 2023 r. Newag dostarczy 9 kolejnych „smoków”. Ostatnie 3 pojazdy zostaną przekazane w 2024 r.
O firmie Newag S.A. pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Więcej informacji o spółce PKP Cargo można znaleźć m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP CARGO