W 2018 r. francuskie koleje państwowe (SNCF) potwierdziły, że trwają prace nad uruchomieniem w pełni zautomatyzowanego prototypu pociągu do przewozu pasażerów i towarów. Jak tłumaczyła spółka, dzięki automatyzacji pociągi będą kursować z jednolitą prędkością i płynniej, co przełoży się na ich punktualność i bezpieczeństwo. SNCF nie wycofuje się z deklaracji i do końca 2023 r. zamierza uruchomić pociąg, który będzie działał bez obsługi maszynisty.
W bezzałogowym pociągu zastosowany zostanie najbardziej zaawansowany system automatyzacji GoA4. W takim przypadku sztuczna inteligencja całkowicie przejmuje kontrolę nad pociągiem, a obecność maszynisty nie jest wymagana.
Aby osiągnąć ten poziom automatyzacji, SNCF realizuje równolegle cztery projekty w zakresie zapewnienia działania systemów sygnalizacji, automatycznego rozpoznawania przeszkód na drodze, zdalnego sterowania pociągami oraz bezpośredniego ruchu pociągów bezzałogowych z pasażerami i towarami.
Jak mówi rzecznik SNCF, przestawienie wszystkich pociągów w tryb bezzałogowy pozwoli obniżyć koszty utrzymania kolei o 30%.
Autor: Agata Sumara
Fot. wikimedia.org