W celu zwiększenia swojej samowystarczalności w zakresie energii odnawialnej, ÖBB zbudowało w Höflein (powiat Bruck/Leitha) w Dolnej Austrii pierwszą na świecie turbinę wiatrową o mocy trakcyjnej.
Turbina wiatrowa ma moc około 3 MW (megawatów) i dostarcza energię dla około 1400 przejazdów pociągów rocznie na trasie z Wiednia do Salzburga. Wysokość wierzchołka „łopaty” turbiny wiatrowej wynosi około 200 m, a średnica wirnika 112 m. Całkowity koszt projektu wynosi około 6 milionów euro.
„Jestem niesamowicie dumny, że oddaliśmy do użytku pierwszą na świecie turbinę wiatrową do zasilania trakcji. Jest to ważny innowacyjny kamień milowy dla zielonej przyszłości mobilności i kolejny krok w naszej strategii energetycznej w kierunku samowystarczalności i niezależności. Jako jedna z największych firm zajmujących się ochroną klimatu w Austrii, będziemy w przyszłości nadal inwestować w alternatywne formy energii. Około 1 mld euro do 2030 roku. Świeży wiatr w mobilności można poczuć wszędzie. Dlatego budujemy turbiny wiatrowe, które mają nas napędzać w neutralną klimatycznie przyszłość.” – Prezes ÖBB Andreas Matthä.
Wytworzona energia jest wprowadzana bezpośrednio do sieci trakcyjnej kolei. Z jednej strony takie bezpośrednie zasilanie pozwala w znacznym stopniu uniknąć konieczności budowy nowych linii elektrycznych, a z drugiej strony pociągi są zasilane bezpośrednio w 100 % ekologiczną energią wiatrową o niskich stratach.
„Walka z kryzysem klimatycznym jest naszym historycznym zadaniem. Szczególnie w sektorze mobilności istnieje duży potencjał oszczędności CO2. ÖBB jest nie tylko filarem transportu publicznego w Austrii, ale także niezawodnym partnerem w zakresie większej ochrony klimatu. Dzięki budowie pierwszej na świecie elektrowni wiatrowej na prąd trakcyjny ÖBB wnosi istotny wkład w neutralność klimatyczną w 2040 roku i autonomię energetyczną w Austrii. Wielka rzecz: dzięki czystemu prądowi wytwarzanemu przez przedsiębiorstwo robi się ważny krok w kierunku zwiększenia udziału energii elektrycznej wytwarzanej przez samo przedsiębiorstwo.” – Minister ochrony klimatu Leonore Gewessler.
Dzięki zasilaniu wytworzonej energii elektrycznej bezpośrednio w sieci kolejowej, istniejące zasoby energii odnawialnej są wykorzystywane bezpośrednio tam, gdzie występuje zużycie. Włączenie energii elektrycznej do sieci trakcyjnej odbywa się za pośrednictwem nowo opracowanej rozdzielni w konstrukcji kontenera transportowego.
Źródło: railmarket.com
Autor: Karel Novak
Fot. presse-oebb.at