Sektorkolejowy » Historię poznańskiej komunikacji miejskiej przeniesiono na siedzenia tramwaju

Historię poznańskiej komunikacji miejskiej przeniesiono na siedzenia tramwaju

pzez Adrian

Grafiki przedstawiające użytkowane zarówno kiedyś, jak i dziś pojazdy MPK Poznań znalazły się na siedzeniach w tramwaju Moderus Gamma o numerze bocznym 628. Poznańska spółka testuje kolejne materiały obiciowe siedzeń i jednocześnie przedstawia w wyjątkowy sposób historię komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie ma również zachęcić do uczestnictwa w atrakcjach związanych z dniem św. Katarzyny, która jest patronem kolejarzy.

Na siedziskach Moderusa Gamma można zobaczyć zdjęcia, które prezentują najważniejsze wydarzenia z dziejów komunikacji miejskiej w Poznaniu m.in.:

  • uruchomienie dorożek – 1865 r.
  • pierwszy tramwaj konny – 1880 r.
  • pierwszy tramwaj elektryczny – 1898 r.
  • pierwsze autobusy – 1925 r.
  • uruchomienie kolejki wąskotorowej Maltanka 1972 r.
  • wprowadzenie do ruchu liniowego autobusów elektrycznych – 2019 r.

W pobliżu fotografii, w ramkach umiejscowiono specjalne kody QR, które pozwalają uzyskać więcej informacji na temat historycznego oraz aktualnie wykorzystywanego taboru.

„To przedsięwzięcie to kontynuacja prowadzonych testów siedzeń, poznawania możliwości, jakie dają nam w tym zakresie nowe technologie, a jednocześnie możliwość przybliżenia pasażerom historii komunikacji miejskiej, co jest szczególnie istotne dzisiaj, w przeddzień dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy” – poinformował Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

„Prezentacja zdjęć na siedzeniach jest możliwa dzięki zastosowaniu naszego najnowszego rozwiązania, czyli tkaniny nadrukowywanej. Jako pierwsi na świecie jesteśmy w stanie nadrukować zdjęcia na tkaninie, wykorzystując aż do 90 000 kolorów” – podkreślał Oskar Górski, przedstawiciel firmy Camira Fabrics, która jest partnerem projektu.

„Oprócz tego materiału, w tramwaju poznańskiego MPK są testowane dwie nasze tkaniny runowe w kolorach zbliżonych do barw przewoźnika. Niebawem zamontujemy także, w wybranych miejscach w tym samym tramwaju, siedziska ze sztucznej skóry” – dodał.

Zastosowanie nowych tkanin kontynuacja testów materiałów obiciowych siedzisk w MPK Poznań. Wcześniej w autobusie (nr boczny 1001) zamontowano siedzenia ze sztucznej skóry oraz tkanin runowych firmy Lantal. Obecnie w tramwaju o numerze bocznym 628 sprawdzane są rozwiązania zaproponowane przez przedsiębiorstwo Camira (dostawca kompletnych tekstylnych rozwiązań do wnętrz pojazdów, który oferuje tkaniny runowe, skóry sztuczne i naturalne) oraz firmę MK Seats, która świadczy usługi projektowania, produkcji, montażu oraz serwisu foteli.

„Nasze fotele mają szerokie zastosowanie, tworzymy bowiem wysokiej jakości siedzenia, które są bezpieczne i dostosowane do norm europejskich” – powiedział Mariusz Kania, dyrektor zarządzający MK Seats.

„Dzięki wykorzystaniu pianki, siedziska w tramwaju nr 628 będą bardziej miękkie niż obecnie stosowane w tramwajach MPK Poznań. Prezentując swój produkt, dajemy jednocześnie możliwość przetestowania go w praktyce: pasażerom – podczas podróży, a pracownikom przewoźnika – w trakcie codziennej obsługi pojazdu” – dodał.

Prezes zarządu MPK Poznań podkreśla, że spółka przed podjęciem decyzji  o zmianie wymogów związanych z siedzeniami do nowo kupowanych pojazdów chce jak najdokładniej sprawdzić jakie materiały są dostępne na rynku oraz jak zachowują się podczas codziennej eksploatacji. Kluczowymi aspektami są m.in. odporność na zabrudzenia, ścieralność, łatwość czyszczenia oraz wytrzymałość.

Mieszkańcy Poznania będą mogli przesyłać opinie na temat tego rozwiązania w internetowej ankiecie, która jest dostępna TUTAJ. Tramwaj Moderus Gamma o numerze bocznym 628, w którym są prowadzone testy, zostanie udostępniony podczas obchodów dnia św. Katarzyny. Zaplanowano je na niedzielę, 27 listopada br. na przystanku PST Dworzec Zachodni (w godz. 1200-1600). Następnie będzie kierowany do obsługi regularnych linii komunikacyjnych.

O MPK Poznań pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Poznań

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz