fbpx
Sektorkolejowy » Nowe przystanki kolejowe na trasie Padew – Dębica i w Strzyżowie

Nowe przystanki kolejowe na trasie Padew – Dębica i w Strzyżowie

pzez Adrian

Dostępniejsza kolej na Podkarpaciu

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w województwie podkarpackim powstaną nowe przystanki kolejowe:

  • Mielec Europark (trasa kolejowa Padew – Dębica)
  • Chorzelów Południowy (trasa kolejowa Padew – Dębica)
  • Strzyżów Zachód (trasa kolejowa Rzeszów – Jasło)

Dzięki inwestycji za niemal 9 mln zł netto, która obejmuje wykonanie projektów oraz realizację prac budowlanych przy nowych przystankach kolejowych pasażerowie pociągów zyskają nowe punkty dostępu do kolei. Tym samym kolej stanie się bardziej atrakcyjnym środkiem transportu na tym obszarze.

„Budowa nowych przystanków w Mielcu, Chorzelowie i Strzyżowie w ramach Programu Przystankowego jest odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne mieszkańców Podkarpacia. Dzięki rządowemu programowi zwiększy się dostępność do kolei, a to przekłada się również na atrakcyjność regionu i poprawę warunków życia”

– mówił Ireneusz Merchel – prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Umiejscowienie nowych przystanków kolejowych

Przystanek Mielec Europark powstanie na terenie strefy ekonomicznej. Kolejny przystanek kolejowy na trasie Padew – Dębica będzie zlokalizowany w ciągu drogi gminnej Chorzelów – Szkotnia. Przystanek Strzyżów Zachód zostanie wybudowany w ciągu drogi gminnej przy ul. 1 Maja. Wszystkie przystanki zostaną zlokalizowane w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych.

Jak będą wyglądały nowe przystanki kolejowe na Podkarpaciu?

Nowe, odpowiednio wysokie perony zapewnia wygodne wsiadanie oraz wysiadanie z pociągów. Zostaną one wyposażone w m.in.:

  • wiaty
  • ławki
  • tablice informacyjne

Ponadto w trosce o pasażerów, których poruszanie się jest ograniczone, przewidziano specjalne pochylnie. Łatwiejsze podróże dla osób niewidomych i niedowidzących zapewnią:

  • ścieżki dotykowe
  • pasy ostrzegawcze
  • oznakowanie w alfabecie Braille’a

Koszty i wykonawstwo inwestycji

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że przedsiębiorstwo INTOP Tarnobrzeg sp. z o.o. podpisało umowy, które dotyczą wybudowania nowych przystanków kolejowych:

  • Mielec Europark (wartość umowy to 3 040 827,06 PLN netto)
  • Chorzelów Południowy (wartość umowy to 2 482 113,82 PLN netto)

Budową przystanku Strzyżów Zachód zajmie się Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. Wartość podpisanej umowy, która obejmuje realizację tego projektu to 3 239 030,76 PLN netto. Projekt i wykonanie prac budowlanych przy nowych przystankach budowlanych będzie realizowane w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Zgodnie z planem prace w ramach tej inwestycji mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2023 roku. Koniec prac przewidziano  w trzecim kwartale 2023 roku.

Program Przystankowy w województwie podkarpackim

Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 na Podkarpaciu obejmuje 9 przystanków w ramach listy podstawowej:

  • Przemyśl
  • Hurko
  • Medyka
  • Żurawica
  • Ropczyce
  • Strzyżów
  • Zaklików
  • Mielec (dwa nowe przystanki)

Ogłoszono przetargi na realizację części inwestycji. Są to przetargi, które obejmują:

  • budowę nowego przystanku w Przemyślu
  • budowę nowych peronów na stacji Hurko i Medyka
  • budowę przejścia podziemnego na stacji kolejowej Żurawica, na linii nr 91 Kraków – Medyka

Ponadto toczy się postępowanie przetargowe na przebudowę peronów w Ropczycach. Na liście rezerwowej Rządowego Programu Przystankowego znajduje się 11 projektów:

  • Brzezówka
  • Gorliczyna
  • Zawada koło Dębicy
  • Huta Krzeszowska
  • Golce
  • Huta Deręgowska
  • Kłyżów
  • Mielec
  • Wielowieś
  • Tarnobrzeg Ocice
  • Kępie Zaleszańskie

O inwestycjach w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025” pisaliśmy już m.in. TUTAJ, TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz