W Dniu Kolejarza (25 listopada) spółka DB Cargo Polska odebrała cztery lokomotywy wielosystemowe Vectron MS wyprodukowane przez Siemens Mobility. Uroczystość ich przekazania pojazdów została zorganizowana w Żmigrodzie.
Jakie są lokomotywy Vectrony?
Wielosystemowe lokomotywy Vectron MS o modułowej konstrukcji to jedne z najnowocześniejszych maszyn tego typu na rynku. Są wyposażone w system ETCS i mają dopuszczenie do eksploatacji w 20 europejskich krajach. Moc każdej jednostki to 6,4 MW, co pozwala im rozwinąć maksymalną prędkość do 160 km/godz. Będą wykorzystywane do przewozu ładunków w ruchu intermodalnym.
Lokomotywy posiadają homologację na Polskę i Czechy, jednak w razie potrzeby można je w ciągu kilku tygodni wyposażyć tak, by mogły pracować również w innych krajach, np. na Węgrzech czy Słowacji.
Vectrony zostały zakupione przez DB Cargo Polska przy wsparciu funduszy unijnych we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Łączna wartość zakupu wynosi 175 mln zł, z czego 51 mln zł to kwota dofinansowania unijnego.
Lokomotywy Vectron w Polsce
Jak podaje Siemens Mobility:
„W Polsce lokomotywy Vectron zostały zakupione przez DB Cargo Polska, PKP Cargo, Industrial Division, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal. Obecnie łącznie 50 lokomotyw Vectron jest w rękach polskich przewoźników, a znacznie więcej wjeżdża codziennie na sieć PKP PLK S.A. z zagranicy. Do tej pory zostało sprzedanych ponad 1000 lokomotyw Vectron dla ponad 50 klientów w 16 krajach w całej Europie”
DB Cargo Polska wcześniej posiadała w swojej flocie 23 lokomotywy elektryczne Vectron, zakupione w 2012 r.
Christian Schlegel, dyrektor sprzedaży lokomotyw w pionie Rolling Stock w Siemens Mobility GmbH, podkreśla:
„Polska jest jednym z najważniejszych rynków lokomotywowych dla Siemensa. Ponad 400 z 1000 sprzedanych lokomotyw Vectron może już jeździć w Polsce. Szczególnie dbamy o to, by nasze lokomotywy były jak najbardziej aktualne, stwarzając możliwość wyposażenia nawet wcześniej nabytych Vectronów w najnowsze funkcje i oprogramowania. Dzięki temu nasi klienci zawsze mogą jeździć najnowszą wersją Vectrona”
Autor: Agata Sumara
Fot. Siemens