Sektorkolejowy » LK 358 Zbąszynek-Czerwieńsk – światełko w tunelu problematycznego kontraktu? – FILM

LK 358 Zbąszynek-Czerwieńsk – światełko w tunelu problematycznego kontraktu? – FILM

pzez Damian

We wrześniu 2019 roku Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Eco-Baza podpisało umowę z PLK (Polskie Linie Kolejowe) na rewitalizację linii kolejowej nr 358 (Zbąszynek – Gubin).

Problematyczny kontrakt

Po pierwszych weryfikacjach progresu budowy, rzecznik prasowy narodowego Zarządcy Infrastruktury, stwierdził, że w ocenie zamawiającego jest zbyt małe zaangażowanie wykonawcy, uniemożliwiające terminowe przeprowadzenie wszystkich wskazanych w harmonogramie robót. Z tego względu obecna organizacja ruchu wydłuża się.

Późniejsze weryfikacje prac na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk (II etap) również nie były owocne ze względu na przeciągające się remonty i opóźnienia w oddaniu torowisk.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie, napisał, że umowny termin zakończenia zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek-Gubin na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk – II etap, jest zagrożony z winy wykonawcy. Wykonawca nie wykonał w terminie do dnia 30 listopada 2020 r. prac związanych z przywróceniem ruchu pociągów na linii Zbąszynek-Czerwieńsk. Aktualnie w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. analizowane są warianty dalszej realizacji kontraktu. Planowany termin zakończenia prac to dzień 31 grudnia 2022 r.

Niestety, prace przez firmę Eco-Baza, zostały przerwane. Powód rezygnacji nie jest oficjalnie znany. Na początku czerwca 2021 skierniewicka spółka FAC RAIL wznowiła prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 358 odcinek Zbąszynek – Czerwieńsk.

Lepszy dostęp do kolei, sprawniejsze podróże i przewozy ładunków w woj. lubuskim

Inwestycje sprawią, że podróż między Zbąszynkiem, a Czerwieńskiem będzie szybsza i bardziej komfortowa (20km/h więcej niż obecnie). W miejscowościach: Sulechów, Babimost oraz Czerwieńsk zostaną zmodernizowane perony według standardów Zarządcy Infrastruktury, a zabytkowa wiata peronowa w miejscowości Sulechów zostanie odrestaurowana, co pozwoli zachować urokliwy klimat tej stacji. Sprawne przejazdy składów pasażerskich i towarowych mają zapewnić prace torowe – dokończenie robót ziemnych i odwodnieniowych, odbudowa podtorza, ułożenie nowego rusztu torowego, obsypanie tłuczniem oraz podbicie toru maszynami wysoko wydajnymi. W Babimoście, Sulechowie, Czerwieńsku i Kosieczynie zostaną wprowadzone elektrycznie ogrzewane rozjazdy, które umożliwią ruch pociągów nawet w trudnych warunkach zimowych.

Kiedy nastąpi koniec remontu na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk?

Termin zakończenia prac nadal nie jest znany. Dodatkowym, poważnym problemem z oddaniem odcinka do użytkowania, są notoryczne kradzieże sieci trakcyjnej. Niestety, żadnym ze służb nie udało się nikogo złapać na gorącym uczynku.

Zastępcza komunikacja autobusowa będzie funkcjonowała do zakończenia robót budowlano-montażowych wymagających zamknięć torowych.  Prace warte ok. 106 mln zł finansowane są z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego, Funduszu Kolejowego i budżetu spółki. Aktualny postęp z wykonanych prac przedstawiamy w filmie.

Autor: Jan Bury
Fot. Jan Bury

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz