Korzyści płynące z wdrożenia nowego systemu antykradzieżowego
Nowy system ma umożliwić błyskawiczne reagowanie na jakiekolwiek ingerencje oraz awarie sieci trakcyjnej. Głównym celem systemu jest zabezpieczenie zelektryfikowanych linii kolejowych, w wyniku czego możliwe będzie zredukowanie strat materialnych bądź ich uniknięcie. Wdrożenie nowego rozwiązania wpłynie również na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w otoczeniu torów kolejowych.
Jak działa system antykradzieżowy?
Innowacyjne urządzenie wraz ze strukturą specjalnych czujników informuje pracowników kolei o zdarzeniach, które bezpośrednio ingerują w sieć trakcyjną. System czujników został rozmieszczony na słupach trakcyjnych. Działanie systemu antykradzieżowego sieci trakcyjnej opiera się na analizowaniu parametrów sieci trakcyjnej, są to m.in.:
- naciąg sieci trakcyjnej
- zmiany napięcia
- drgania przewodów
Ponadto system monitorowania wykorzystujący czujniki ruchu pozwala na detekcję pojazdów oraz osób w otoczeniu linii kolejowej zarówno w dzień, jak i w nocy. Co ciekawe system jest zasilany za pomocą paneli fotowoltaicznych. Według założeń testowane rozwiązanie ma przeciwdziałać wjazdom pociągów w rejon niesprawnej sieci trakcyjnej oraz zapobiegać ewentualnym porażeniom prądem.
Jak długo będą trwały testy systemu antykradzieżowego sieci trakcyjnej?
Zgodnie z planem testy systemu mają zakończyć się w III kw. 2022 r. Rezultaty prac badawczo-rozwojowych zostaną poddane analizie. Następnie zapadnie decyzja w sprawie wdrożenia tego rozwiązania na sieci kolejowej. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
„Zadanie »Opracowanie i wdrożenie elementów systemu antykradzieżowego sieci jezdnej w transporcie szynowym« realizowane jest przez konsorcjum firm, lider: Instytutu Kolejnictwa”.
Autor: Damian Malesza