Ponad 0,5 mld zł (514 mln zł) to wartość kontraktu pomiędzy Pesa Bydgoszcz SA a przewoźnikiem Českie Drahy (ČD) z 17 grudnia br. Jak podaje polski producent, jest to „drugie zamówienie w ramach umowy ramowej zawartej 26 lutego 2021 r., która umożliwia ČD zakup do 160 zespołów trakcyjnych o łącznej wartości 2,5 mld zł”.
Czesi zapłacą ponad 1 mld zł za pociągi z Bydgoszczy
Łączna wartość pojazdów zamówionych przez ČD w Bydgoskich zakładach to już ponad 1 mld zł. Na podstawie najnowszego zamówienia Pesa dostarczy w latach 2024–2026 33 nowe zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi regionalnych połączeń w Kraju Hradeckim (cz. Královéhradecký kraj).
Łącznie w ramach obowiązującej umowy ramowej ČD zamówiły już 66 pojazdów spalinowych nowej generacji, które zostaną wykorzystane w ruchu regionalnym. Pociągi mają być podobne do eksploatowanych przez ČD Linków (dostarczony przez Pesę siedem lat temu). Pojazdy dostarczane z pierwszego rozdania będą wozić pasażerów w regionach: pardubickim, wysoczyńskim, w Pradze oraz w środkowych i południowych Czechach.
Jakie będą pociągi dla czeskiego przewoźnika?
Nowe pociągi dla czeskiego przewoźnika państwowego będą wyposażone w „najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki klasy Stage V i wiele rozwiązań technicznych spełniających wymagające europejskie normy” – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes spółki Pesa.
Będą ponadto nowoczesne, jasne, przestronne z klimatyzowanymi wnętrzami, z ergonomicznymi siedzeniami w wersjach dla I i II klasy. Specjalne platformy umożliwią wjazd do pociągu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Pojazdy mają mieć dodatkowy, wysuwany stopień teleskopowy ułatwiający wejście na pokład na przystankach z niższymi peronami. Drzwi zaprojektowano jako przesuwne wtykowe, sterowane przyciskami, z systemem centralnego blokowania przed odjazdem pociągu. Przestronne toalety mają być dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo znajdą się w nich stoliki do przewijania niemowląt. W pociągach przewidziano również instalację gniazdek elektrycznych 230 V z portami USB 5 V.
Ivan Bednárik, prezes i dyrektor generalny ČD podsumowuje:
„Wprowadzimy na regionalne linie nowoczesne pociągi, które spełnią wszelkie wymogi komfortowej podróży na miarę XXI w. Dotrzymamy obietnicy, do której zobowiązaliśmy się w umowach z samorządami województw. Nowe jednostki spółki Pesa będą już miały zainstalowane europejskie urządzenie kontroli bezpieczeństwa pociągów ETCS; zaoferują przestronne wnętrze ze 115 miejscami siedzącymi, klimatyzację, dostęp bez barier, wi-fi oraz gniazdka do ładowania małych urządzeń elektronicznych. Polski producent dostarczy nam łącznie 66 pojazdów”
Pojazdy Pesy na zagranicznych szynach
Dotychczas Pesa dostarczyła klientom zagranicznym 253 pociągi i 172 tramwaje. Firma posiada 23 homologacje zagraniczne. Pociągi wyprodukowane w Bydgoszczy wożą pasażerów m.in. w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie. Tramwajami z Bydgoszczy można jeździć w takich miastach, jak: Moskwa, Kaliningrad (Rosja), Kijów (Ukraina), Sofia (Bułgaria), Cluj (Rumunia), Szeged (Węgry).
Aktualnie w zakładach Pesy, poza pojazdami dla ČD, produkowane są elektryczne zespoły trakcyjne dla RegioJet z Czech oraz dla Kolei Dolnośląskich. Ponadto powstają tramwaje na zamówienia z Rumunii (do miejscowości Jassy), Bułgarii (dla Sofii) oraz Chorzowa i Torunia.
Autor: Agata Sumara
Fot. Pesa