Koleje Mazowieckie (KM) i Stadler Polska zawarły umowę na dostawę 16 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. Jest to piąta umowa wynikająca z kontraktu podpisanego cztery lata temu. W efekcie za rok KM będą dysponowały 61 pojazdami z zakładów producenta w Siedlcach.
„Finalizujemy największy w historii spółek kolejowych kontrakt na zakup nowoczesnych pociągów. Przed nami ostatnia dostawa 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. Ten projekt to ogromne wyzwanie i rekordowa kwota przeznaczona na jego realizację. Aż 96 mln zł stanowiły środki unijne w ramach naszego programu regionalnego”
– podsumował marszałek województwa mazowieckiego, Adam Struzik.
Umowa została podpisana w ramach kontraktu ramowego zawartego między spółkami w roku 2018, a dotyczącego dostawy pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ER 160 Flirt. Łączna wartość zakupu 61 takich jednostek to ponad 2 mld zł przy wsparciu ze środków unijnych.
Jak podaje zamawiający:
„W ramach czterech umów wykonawczych podpisanych w poprzednich latach, na dostawę w sumie 45 pojazdów, spółka Stadler Polska wyprodukowała i przekazała Kolejom Mazowieckim już 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które były sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji. Dostarczone pojazdy obsługują połączenia kolejowe na następujących trasach: Warszawa–Działdowo, Łowicz–Warszawa–Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów–Zielonka, Skierniewice–Warszawa–Mińsk Mazowiecki”.
KM, włączając do eksploatacji EZT ER 160, przygotowują się do wyłączania z użytku najstarszych z eksploatowanych pojazdów, czyli pociągów serii EN 57. Ostatnim rokiem ich użytkowania ma być rok 2027.
Zakupione przez KM pociągi najnowszej generacji to jednostki lekkie, energooszczędne, zbudowane z jednoprzestrzennych pudeł wykonanych ze stopów aluminiowych. Pociągi są klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej, jest w nich dostępny bezprzewodowy internet. Mogą się poruszać z prędkością 160 km/godz. Ponadto instalowany jest w nich wewnętrzny i zewnętrzy monitoring. Posiadają także platformę ułatwiającą korzystanie z pociągów przez osoby niepełnosprawne, mają miejsca na wózki inwalidzkie, dziecięce oraz rowery. Interkom umożliwia kontakt pasażera z maszynistą w sytuacjach zagrożenia.
W 2021 r. z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 47 mln podróżnych.
Autor: Agata Sumara
Fot. Koleje Mazowieckie