Sektorkolejowy » Bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą poziom bezpieczeństwa na linii Rail Baltica

Bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą poziom bezpieczeństwa na linii Rail Baltica

pzez Adrian

Nowy wiadukt w Mokrej Wsi

Trwają prace budowlane w miejscowości Mokra Wieś, gdzie powstaje nowy wiadukt nad torami linii Warszawa – Białystok. Zastąpi on przejazd kolejowo-drogowy znajdujący się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 636. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. usprawni komunikację drogową w gminie Jadów oraz zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.

Postępy prac budowlanych

Wykonawca inwestycji w Mokrej Wsi realizuje zdania głównie podczas nocnych przerw, w taki sposób żeby nie zakłócać podróży. Aktualnie specjalny dźwig układa elementy stalowych dźwigarów wiaduktu drogowego. Nowy obiekt będzie składał się z trzech przęseł, z czego najdłuższe z nich będzie miało ponad 46 m. Wykonano już podpory przęseł oraz przyczółki. Montaż stalowych elementów ma trwać do końca kwietnia.

Budowane dojazdy do wiaduktu. W ramach tej inwestycji przebudowane zostanie ponad 700 m drogi wojewódzkiej nr 636. Na każdym z dwóch pasów znajdzie się nowa nawierzchnia. Ponadto przewidziano także:

  • chodniki
  • trakt pieszo-rowerowy
  • zjazdy na posesje
  • zatoki autobusowe

Wykonawstwo i koszt inwestycji

Koszt przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Mokrej Wsi to 29 mln zł netto. Inwestycja jest realizowana z wykorzystaniem środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zgodnie z planem zakończenie wszystkich prac ma nastąpić w V kw. 2022 r.

Więcej bezkolizyjnych skrzyżowań na mazowieckim odcinku Rail Baltica

Trwa realizacja prac na budowach bezkolizyjnych skrzyżowań, które znajdują się na mazowieckim odcinku międzynarodowej trasy Rail Baltica. Realizowane inwestycje zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

W Zielonce pod linią kolejową powstanie dwujezdniowy tunel drogowy, który umożliwi połączenie ul. Inżynierskiej z rejonem ul. Leśnej i ul. Słowackiego. Ponadto zbudowany zostanie wiadukt drogowy nad ul. Kolejową. Widoczne są postępy prac przy żelbetowej konstrukcja pod torami. Zadania wykonywane za pomocą ciężkiego sprzętu realizowane są obok kursujących pociągów. Koszt przedsięwzięcia to niemal 31,1 mln zł netto. Prace budowlane w ramach tej inwestycji mają trwać do końca 2022 r.

W Kobyłce trwają przygotowania do budowy wiaduktu drogowego w pobliżu przystanku Kobyłka Ossów. Zastąpi on skrzyżowanie w poziomie szyn. Nowy obiekt zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy nad torami. Inwestycja będzie kosztowała ok. 24,7 mln zł. Zakończenie prac w ramach tego projektu zaplanowano na II kw. 2023 r.

W Tłuszczu wykonawca inwestycji zajmuje się przygotowaniem terenu pod drogi dojazdowe. Trwają działania przy budowie wiaduktu. Nowy obiekt zastąpi przejazd w ciągu drogi wojewódzkiej nr 634 (łączącej m.in. Warszawę z Tłuszczem). Prace w ramach inwestycji za 31,9 mln zł netto zaplanowano do końca 2022 r.

12 nowych obiektów usprawni komunikacje

Projekt  pt. „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” obejmuje budowę łącznie 12 obiektów, które zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

W Kobyłce poza wiaduktem planowana jest również inwestycja w rejonie ul. Orszagha, która zostanie przedłużona i poprowadzona pod ul. Graniczną, linią kolejową Warszawa – Białystok i ul. Warszawską.

Warto dodać, że do użytku oddane zostały już wiadukty w:

  • Toporze
  • Małkini
  • Łochowie (2 wiadukty)

Rowerzyści oraz piesi mogą już korzystać z przejść pod torami w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie. W planach jest budowa przejścia w pobliżu przystanku kolejowego w Toporze.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. całkowita wartość tych inwestycji to 286,8 mln zł netto. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań na trasie Rail Baltica jest współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz