Nieprędko. To najprostsza odpowiedź na tytułowe pytanie. Na razie jeszcze nie wiadomo, czy na polskim odcinku linii powstanie drugi tor (obecnie komunikacja prowadzona jest jednym torem), czy jedynie mijanka w Kołbaskowie. Rzecz dotyczy 8-kilometrowego odcinka za stacją Gumieńce. Aktualnie prowadzone są prace nad studium wykonalności. Ma ono być gotowe pod koniec roku. Dotychczas nie zabezpieczono jednak środków na prace budowlane. Tymczasem po niemieckiej stronie wszystko zostało już ustalone, a środki finansowe zabezpieczone kilka miesięcy temu.
Studium wykonalności dla linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku pomiędzy Szczecinem Głównym, stacją Gumieńce i granicą państwa z Niemcami będzie podstawą do ustalenia zakresu prac i najlepszego wariantu inwestycji. Rozważane są dwie podstawowe opcje – dobudowa drugiego toru oraz pozostawienie tylko jednego toru i wykonanie mijanki w Kołbaskowie. Linia do tej pory nie została zelektryfikowana, dlatego elektryfikacja tego odcinka jest również kluczowa.
Obecnie nie wiadomo, kiedy możliwe będzie rozpoczęcie przebudowy odcinka po polskiej stronie. Kolejarze zakładają, że prace zostaną zrealizowane z wykorzystaniem dofinansowania unijnego z perspektywy na lata 2021–2027. Na razie takie finansowanie nie zostało zapewnione.
Niemcy mają pieniądze na przebudowę trasy kolejowej Berlin–Szczecin po swojej stronie
W marcu tego roku rząd federalny Niemiec zawarł porozumienie z Deutsche Bahn o sfinansowaniu prac na odcinku pomiędzy Angermünde a granicą z Polską. Przeznaczono na ten cel około 0,5 mld euro.
Jednym z najważniejszych elementów przebudowy będzie elektryfikacja linii oraz dobudowa drugiego toru na 30-kilometrowym odcinku z Passow do granicy. Zaplanowano także modernizację pięciu stacji (Passow, Schönow, Casekow, Petershagen, Tantow).
Na przebudowanym odcinku linii pociągi będą mogły osiągać prędkość do 160 km/godz., co oznacza, że podróż z Berlina do Szczecina skróci się o 20 min i potrwa około 1,5 godz.
Jak zapowiedzieli Niemcy w marcu, modernizacja odcinka od Angermünde do Passow, liczącego 19 km, ruszy w tym roku, a w 2024 r. rozpoczną się prace na 30-kilometrowym odcinku od Passov do granicy z Polską. Wszystkie roboty po niemieckiej stronie mają się zakończyć w roku 2026.
Autor: Agata Sumara
Źródło zdjęcia: Materiały prasowe DB