Metro Warszawskie oczekuje na dostawę 37 składów pociągów Skoda Varsovia. Zamówienie, realizowane na podstawie umowy ze stycznia 2020 r., obejmuje w sumie 222 wagony, z czego 74 posiadają kabiny maszynisty, a 148 to wagony pośrednie. Jeden skład od czeskiego dostawcy pomieści w sumie do 1500 pasażerów stołecznego metra. Produkcja trwa, a poszczególne części nowych składów są sukcesywnie testowane i odbierane przez pracowników metra.
Jak podaje spółka zarządzająca metrem w stolicy, „Produkcja nowych pociągów metra dla Warszawy wchodzi właśnie w kolejny etap. Surowe, metalowe wnętrza wagonów już niedługo wyposażone zostaną we wszystkie znane pasażerom elementy wystroju. Estetyczna i funkcjonalna przestrzeń pozwoli na podróżowanie w bardzo komfortowych warunkach”.
Nowe wagony będą bardziej komfortowe
W każdym wagonie znajdzie się do 230 miejsc siedzących. W nowoczesnych składach przewidziano różne obszary dla podróżnych – np. strefa przeznaczona do dłuższych podróży posiada dwa rzędy 6-osobowych siedzeń oraz liczne ekrany informacyjne, natomiast strefa dla pasażerów podróżujących na krótkich dystansach znajduje się najbliżej drzwi wagonów i jest w niej najwięcej miejsc stojących oraz wiele uchwytów pozwalających zachować równowagę w czasie jazdy. Zaprojektowana została również przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami, które wymagają dodatkowych zabezpieczeń, a także miejsce do przewożenia wózków, rowerów czy większych bagaży. Z myślą o konieczności wjechania wózkiem dziecięcym czy inwalidzkim zainstalowane zostaną wysuwane rampy.
W każdym składzie znajdzie się też 46 wyświetlaczy informacyjnych.
Trwają odbiory poszczególnych komponentów składów metra
Pociągi Skoda Varsovia produkowane są w zakładach Skody w Ostrawie i Pilznie. Każdy z etapów produkcji podlega kontroli jakościowej oraz odbiorom prowadzonym przez pracowników metra. W sumie podczas realizacji całego zamówienia przeprowadzonych zostanie kilka tysięcy kontroli – podaje Metro Warszawskie.
Do tej pory odebrane zostały m.in.: pudła surowe, pudła pomalowane, przekładnia napędowa, silnik trakcyjny, sprzęgi, zestawy kołowe oraz ramy wózka. Niebawem rozpoczną się odbiory podzespołów, takich jak: okładziny wyłożenia wnętrza, siedzenia, odbierak prądu.
Dostawy nowych składów powinny ruszyć jeszcze w tym roku, natomiast ich zakończenie zgodnie z umową powinno mieć miejsce z końcem roku 2023.
Autor: Agata Sumara
Źródło zdjęć: UM Warszawa