Samorząd woj. dolnośląskiego zamierzał modernizować linię kolejową Oleśnica–Kępno pod kątem obsługi pociągów pasażerskich. Inwestycja miała być realizowana ze środków pochodzących z programu „Kolej plus”. Została jednak z niego wycofana. Prace ma natomiast przeprowadzić spółka PKP PLK, która zapowiada, że jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na wykonanie studium wykonalności dla linii kolejowej nr 181 na odcinku Herby Nowe–Kępno–Oleśnica.
Chociaż Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego planował rewitalizację linii i zgłosił ją do rządowego programu (Kolej plus), z którego inwestycja zyskałaby 85% dofinansowanie, właśnie się z tych planów wycofał. Urzędnicy stwierdzili, że łatwiej będzie, jeśli sprawą zajmie się państwowa spółka kolejowa, która opracuje studium wykonalności i pozyska środki finansowe na realizację inwestycji. Aktualnie kolejarze przygotowują już dokumentację przetargową.
Jak zmieni się linia po remoncie?
Zgodnie z założeniami wstępnymi linia po remoncie ma umożliwić zwiększenie liczby pociągów towarowych, a przede wszystkim zostanie dostosowana do obsługi ruchu regionalnego na odcinku pomiędzy Kępnem a Oleśnicą. Obecnie pociągi na tej trasie muszą zwalniać nawet do 40 km/godz. I chociaż kilka lat temu wydano 25 mln zł na wymianę podkładów, wzmocnienie toru oraz naprawę nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych, niezbędne są dalsze inwestycje, które pozwolą zwiększyć prędkość pociągów. Poprzedni remont był wykonywany pod kątem ruchu towarowego. Teraz konieczne jest to, aby zająć się infrastrukturą do obsługi ruchu pasażerskiego, łącznie z przystankami na trasie.
Autor: Agata Sumara
Źródło zdjęcia: wielun.naszemiasto.pl