Sektorkolejowy » Katowice: KPK i przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu przedmiotem rozmów na XV Europejskim Kongresie Gospodarczym

Katowice: KPK i przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu przedmiotem rozmów na XV Europejskim Kongresie Gospodarczym

pzez Adrian

W Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach trwa XV Europejski Kongres Gospodarczy – największa impreza biznesowa Europy Centralnej. Uczestnicy wydarzenia poświęcili również uwagę kolei. Prelegenci debatowali m.in. o Krajowym Programie Kolejowym i działaniach mających na celu ograniczenie regionalnego wykluczenia komunikacyjnego.

Gorącym tematem poruszanym podczas 15. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego był Krajowy Program Kolejowy. Podczas panelu dyskusyjnego pn. „Infrastruktura kolejowa w Polsce” o jego realizację i bilans został zapytany Andrzej Bittel – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Jesteśmy w takim momencie, w którym światło dzienne ujrzała aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. Sumując nakłady z KPK, który jest do 2023 r., łącznie to będzie ponad 150 mld zł z różnych źródeł: krajowych, europejskich (FEnIKS, CEF), środki regionalne oraz oczywiście inwestycje kolejowe z Krajowego Programu Odbudowy, które mam nadzieje, za moment zaczniemy realizować, lecz proszę o chwilę cierpliwości” – odpowiedział Andrzej Bittel.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury zaznaczył jednak, że analizując proces realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) od 2016 r., można dostrzec pewien minus – „sposób przygotowania dokumentu oraz konsekwencja realizacyjna”.

Do Programu Kolejowego w nowym wydaniu, który będziemy wdrażać w ramach aktualizacji, przygotowywaliśmy się w zasadzie od 2016 r., realizując prace projektowe i przedprojektowe, środowiskowe. Można powiedzieć, że jesteśmy w bardzo dużym stopniu przygotowani do działań, które będziemy podejmowali, a tego zabrakło z całą pewnością w KPK uchwalonym w 2015 r. Później ten czas był nadrabiany przy pomocy różnych czynności” – dodał.

Andrzej Bittel zaznaczył, iż na ten moment priorytetem jest konsekwentna realizacja sieci bazowej TEN-T w jak najkrótszym czasie. Poinformował również, że „Krajowy Program Kolejowy powiększony o 80 mld zł trafił do konsultacji społecznych”.

Czy dzięki KPK w ostatnich latach udało się ograniczyć wykluczenie transportowe?

Zdaniem Andrzeja Bittela realizowany proces przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu przynosi zamierzone efekty w transporcie pasażerskim, podając za przykład m.in. „podłączenie Lubina, czy innych miejscowości tego typu”, rozwijanie infrastruktury pasażerskiej dostępowej i modernizację linii kolejowych, która wpływa np. na ich przepustowość.

Ja mam taką nieodpartą refleksję, że my modernizując linie kolejowe, de facto budujemy nowe linie kolejowe, w zupełnie innym standardzie – wyższym, jednak inwestycje te są realizowane »pod ruchem« – jest to problem, z którym trzeba się borykać. […] Jestem zdania, że nie tylko Krajowy Program Kolejowy, ale również program Kolej Plus, czy program przystankowy z całą pewnością oddziałuje pozytywnie w obszarze przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu” – powiedział Andrzej Bittel.

Swoją opinię motywował sukcesywnie rosnącą liczbą pasażerów kolei (z wyjątkiem „dołka” spowodowanego pandemią COVID-19). Zaznaczył jednak, że większość osób ocenia KPK przez pryzmat transportu pasażerskiego, natomiast jego istotną częścią jest transport towarowy, w którym ten przynosi duże efekty.

O XV Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz