Klinkierowa elewacja, dwie poczekalnie, nowa wiata przy dworcu oraz zlokalizowany w sąsiedztwie parking dla samochodów i rowerów – zabytkowy dworzec w Kuźnicy na Półwyspie Helskim odzyskał historyczny blask, a jednocześnie został wyposażony w udogodnienia dla podróżnych na miarę XXI wieku. Polskie Koleje Państwowe S.A. udostępniły dziś gruntownie zmodernizowany dworzec pasażerom.
Inwestycja polegająca na przebudowie pochodzącego z 1927 roku dworca została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Z elewacji dworca zniknął tynk i przywrócono na niej płytkę klinkierową w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne, okna i drzwi są utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej jest pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej parterowej i na nowej wiacie blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśla nowa iluminacja.
Dzięki przebudowie na dworcu przywrócono obsługę podróżnych. Obiekt posiada dwie poczekalnie, w tym jedną sezonową. Obydwie przestrzenie są klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawiły się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku udostępniono również toalety. Znajduje się tu ponadto niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.
– Modernizacja dworca w Kuźnicy to przykład łączenia historii z nowoczesnością. Ten zabytkowy budynek odzyskał swój niepowtarzalny historyczny blask, przy czym został wyposażony w funkcje zapewniające obsługę pasażerską na miarę XXI wieku. To kolejna inwestycja dworcowa zakończona w ostatnim czasie w województwie pomorskim. Przypomnę, że oddaliśmy także do użytku pasażerów i mieszkańców miasta zupełnie nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim, a latem, po gruntownej przebudowie, otwarty został dworzec Gdańsk Główny. To właśnie dowody na to, jak inwestycje realizowane przez rząd i PKP zmieniają oblicza miast i przywracają polskiej kolei należną jej rolę – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Dworzec w Kuźnicy jest kolejnym obiektem udostępnionym tej jesieni pasażerom. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na terenie całego kraju, zarówno w dużych miastach, jak i niewielkich, aczkolwiek równie ważnych ośrodkach, otwierane są gruntownie zmodernizowane, zabytkowe budynki, jak i zupełnie nowe, które zastąpiły dawne, niefunkcjonalne i niszczejące od lat obiekty. To właśnie pokazuje, jak szerokie i kompleksowe jest myślenie o kolei w Polsce – podkreśla Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Otwarty dziś dworzec w Kuźnicy jest nie tylko piękny, dzięki odzyskanemu historycznemu blaskowi, ale także nowoczesny, funkcjonalny i bezpieczny. Od dziś będzie z powodzeniem służył wszystkim grupom podróżnych, w tym osobom o ograniczonej mobilności. Właśnie na dostosowywanie dworców do potrzeb wszystkich pasażerów i mieszkańców miast PKP S.A. kładzie szczególny nacisk w ramach realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Gratulujemy realizacji tak wspaniałej inwestycji, która jest doskonałym przykładem na to, że unijna polityka spójności gwarantuje poprawę życia obywateli Polski, a także pozwala zachować pamięć historyczną. Ta inwestycja stanowi kolejny ważny element zwiększania dostępności komunikacyjnej i transportowej w Polsce, ale również istotnie wpłynie na poprawę komfortu podróżujących oraz będzie stanowić ważny czynnik dla rozwoju gospodarczego. Cieszymy się, że fundusze europejskie zostały spożytkowane w tak efektywny sposób, a unijna polityka spójności po raz kolejny przyczyniła się do poprawy jakości życia polskich obywateli – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Dzięki inwestycji wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.
Budynek został ocieplony. Zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”, energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Management System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu jest również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.
Przebudowa objęła również najbliższe otoczenie budynku. Po jego zachodniej stronie powstał parking z dwunastoma miejscami postojowymi, a po wschodniej przestrzeń rekreacyjna z ławkami i terenem zielonym. Nie zapomniano o rowerzystach, stojaki rowerowe znajdują się pod wiatą przylegającą do dworca po jego zachodniej stronie oraz w pobliżu przejścia na perony.
Koszt przebudowy dworca w Kuźnicy wyniósł 7,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku.
Źródło: PKP S.A.