Rozbudowa terminala kolejowego DCT Gdańsk (DCT) trwała od 2018 do 2021 r. Spółka poinformowała o zakończeniu inwestycji o wartości 17 mln euro, która podnosi zdolność przeładunkową do wartości 750 tys. TEU, co powoduje, że jest jednym z dziesięciu największych portowych terminali kolejowych w Europie.
W ramach rozbudowy tory wydłużono do 750 m (wcześniej miały po 618 m). Na bocznicy kolejowej dobudowano trzy dodatkowe tory – obecnie jest ich siedem. Uruchomiono system kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów. Zakupiono także zelektryfikowane nabrzeżowe suwnice kolejowe – teraz jest ich osiem. Plac składowy został powiększony, a do jego obsługi kupiono pięć elektrycznych suwnic placowych RMG (Rubber Tyre Gantry).
„Dzięki tej ekspansji oferujemy naszym klientom produkt, który jest niezawodny, efektywny kosztowo, a co najważniejsze, przyjazny dla środowiska. Już teraz możemy pochwalić się największym terminalem intermodalnym w Polsce oraz jednym z dziesięciu największych portowych terminali kolejowych w Europie, obsługującym ponad 5,5 tys. pociągów rocznie. Dzięki najnowszej modernizacji terminala, efektywnie podwoimy obecną przepustowość torów” – powiedział Charles Baker, dyrektor generalny DCT.
Podkreślając atuty terminala po przebudowie, DCT wskazuje m.in. na to, że „Klienci będą mogli wygenerować znaczne oszczędności kosztów w porównaniu do innych portów w Europie Południowej lub Zachodniej, korzystając z krótszej trasy kolejowej pomiędzy DCT Gdańsk a krajami Europy Środkowej” – czytamy w komunikacie.
Równocześnie operator terminalu stawia na rozwój oferty, którą może zaoferować krajom sąsiednim, które nie mają dostępu do morza i podkreśla „ekologiczność” proponowanych usług: „Dzięki konkurencyjnym czasom dostaw i rozbudowanym połączeniom kolejowym, gwarantujemy niższą emisję dwutlenku węgla na kontener w porównaniu z innymi portami europejskimi. Nasze doświadczenie i zakres usług dają klientom śródlądowym lepszą, tańszą i bardziej ekologiczną alternatywę dla przewozu towarów” – komentuje Charles Baker.
Terminal DCT był pierwszym, który posiadał bezpośrednie połączenia między Azją a Morzem Bałtyckim. Obecnie zawijają tam największe na świecie kontenerowce.
Autor: Agata Sumara
Fot. DCT Gdańsk