Sektorkolejowy » W 2026 r. we Francji startuje autonomiczna linia metra. Jaką będzie mieć flotę?

W 2026 r. we Francji startuje autonomiczna linia metra. Jaką będzie mieć flotę?

pzez Damian

Linia paryskiego metra nr 18, wchodząca w skład Grand Paris Express, będzie uruchamiana w odcinkach od 2026 r. Docelowo połączy lotnisko Orly z Wersalem. W zeszłym tygodniu zaprezentowano pociągi, jakie znajdą się we flocie obsługującej tę w pełni zautomatyzowaną linię.

Trzywagonowe pociągi, produkowane przez Alstom, będą mieć długość 47 m i szerokość 2,5 m, a na ich pokładzie znajdzie się miejsce dla 350 pasażerów. Każdy wagon zostanie wyposażony w troje szerokich drzwi ułatwiających przepływ pasażerów. Na końcach będą panoramiczne okna. We wnętrzu wagonów znajdą się stałe fotele i siedzenia składane. Zaplanowano także siedzenia dedykowane osobom o ograniczonej sprawności i miejsca na wózki inwalidzkie oraz bagaże. Fotele uprzywilejowane oznaczone są kolorem czerwonym. Na wyposażeniu znajdą się także takie udogodnienia, jak: wi-fi, gniazda USB, ekrany dynamicznej informacji pasażerskiej, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja. Każdy pociąg będzie w pełni monitorowany. W zakresie oświetlenia wagony zaprojektowano tak, by w jak największym stopniu wykorzystać światło dzienne, a oświetlenie sztuczne dostosowane jest do światła naturalnego.

35-kilometrowa linia 18, budowana w ramach projektu Grand Paris Express, będzie służyła do obsługi przedmieść francuskiej stolicy, przewożąc pasażerów w pomiędzy 10 stacjami. Jej uruchomienie odbędzie się w trzech etapach. W 2026 r. ruszy odcinek Massy-Palaiseau–CEA Saint-Aubin, w 2027 r. Massy-Palaiseau–Lotnisko Orly, a w 2030 r. CEA Saint-Aubin–Versailles Chantiers.

Linia 18 będzie w pełni zautomatyzowana i ma kursować w odstępach do 85 sekund w godzinach szczytu ze średnią prędkością pociągów wynoszącą 65 km/godz. i maksymalną na poziomie 100 km/godz. Została zaprojektowana tak, by wykorzystywać elektryfikację trzeciej szyny, a flota będzie przystosowana do hamowania rekuperacyjnego, dzięki czemu energia z hamowania zostanie odzyskana do dalszej obsługi.

Autor: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz