Sektorkolejowy » 60 z 81 nowych wagonów od Cegielskiego kursuje w składach PKP Intercity

60 z 81 nowych wagonów od Cegielskiego kursuje w składach PKP Intercity

pzez Damian

Produkcja i dostawa 81 wagonów dedykowanych kolei dużych prędkości kosztuje blisko 700 mln zł. Kontrakt na początku 2018 r. pozyskała poznańska firma H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych, która dotychczas dostarczyła zamawiającemu 60 pojazdów. Zostały one włączone w obsługę kilku połączeń kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC).

Pierwsze cztery wagony trafiły do odbiorcy w grudniu 2021 r. Wśród odebranych dotychczas pojazdów 2. klasy znajduje się: 27 wagonów bezprzedziałowych, 23 przedziałowe oraz 10 bezprzedziałowych wyposażonych w wieszaki do przewozu rowerów.

Pasażerowie mogą z nich korzystać na siedmiu trasach obsługiwanych przez pociągi kategorii IC i EIC. Sześć z tych tras rozpoczyna się w Warszawie, a siódma w Katowicach. Trasy, które wylicza przewoźnik, to:

  • EIC Tatry relacji Warszawa–Kraków–Zakopane;
  • EIC Jantarrelacji Warszawa–Gdynia–Hel;
  • EIC Posejdon relacji Warszawa–Gdynia–Kołobrzeg;
  • EIC Fregatarelacji Katowice–Warszawa–Gdynia–Kołobrzeg;
  • IC Wysocki relacji Warszawa–Katowice;
  • IC Słowiniecrelacji Warszawa–Gdynia;
  • IC Śnieżka relacji Warszawa–Wrocław–Szklarska Poręba/Kudowa-Zdrój.

Nowe wagony od Cegielskiego są przystosowane do jazdy w składach osiągających prędkość do 200 km/godz. Zostały wyposażone w wygodne fotele, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, toalety z zamkniętym obiegiem. Przy każdym miejscu pasażerskim znajduje się dostęp do gniazdka elektrycznego i indywidualne oświetlenie. Zainstalowano także wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia umożliwiające korzystanie z bezprzewodowego internetu.

W ostatnich latach poznańska firma realizuje dla PKP Intercity sporo zleceń: m.in. w 2019 r. zakończyła dostawy 90 unowocześnionych wagonów typu 111A (po modernizacji 174A) za około 410 mln zł brutto; w 2020 r. dostarczyła 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych wraz ze zmodernizowanymi przedziałowymi wagonami osobowymi (kontrakt na kwotę ponad 61 mln zł brutto). Modernizuje również 13 spalinowych lokomotyw serii SM42 (do serii SU4220), z których dziewięć trafiło już do odbiorcy (wartość kontraktu 90,3 mln zł brutto). Wiosną zawarta została kolejna umowa na wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszymi przeglądami na trzecim poziomie utrzymania (wartość zlecenia to blisko 495 mln zł brutto).

Autor: Damian Hryniuk
Fot. PKP Intercity

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz