Sektorkolejowy » Włosi zbudują najdłuższy w krajach bałtyckich most na trasie Rail Baltica

Włosi zbudują najdłuższy w krajach bałtyckich most na trasie Rail Baltica

pzez Adrian

LTG Infra, spółka odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica na Litwie, zawarła z włoską firmą Rizzani de Eccher umowę na budowę mostu kolejowego przez rzekę Wilię koło Jonavy. Wartość kontraktu to prawie 64 mln euro netto.

Most kolejowy nad Wilią to wyjątkowa konstrukcja na trasie Rail Baltica nie tylko pod względem inżynierskim i technicznym. Obiekt ten jest szczególnie ważny dla realizacji projektu budowy linii kolejowej w kierunku granicy z Łotwą — posłuży do przewozu szyn o długości ponad 50 m, które można przewieźć tylko koleją” – mówi Karolis Sankovski, prezes LTG Infra. Szacowany czas trwania prac budowlanych to 2,5 roku.

Nowy most kolejowy nad Wilią będzie najdłuższy nie tylko na Litwie, ale także w krajach bałtyckich. Jego długość wyniesie ponad 1,5 km. Trasa obiektu wiedzie przez obszar Natura 2000. Z tego powodu wykonawca jest zobowiązany do stosowania szczególnych zasad mających na celu zachowanie zasad ochrony flory i fauny. Przy projektowaniu mostu zrezygnowano z inwazyjnych rozwiązań w korycie rzeki — podpory mostu nie będą budowane w wodzie, co oznacza, że między podporami zostanie zachowana odległość nawet 150 m, dzięki czemu ryby będą mogły swobodnie migrować, a roślinność nie zostanie naruszona.

Firma, która wygrała przetarg na budowę mostu, będzie również musiała zadbać o całą infrastrukturę mostu oraz infrastrukturę w rejonie placu budowy. Jej zadaniem dodatkowo jest m.in. przebudowa sieci kanalizacyjnej, energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej, remont lub rozbudowa lokalnych dróg.

Włoska firma Rizzani de Eccher działa w wielu krajach na całym świecie. Podobne projekty realizowała m.in. w USA, Kanadzie, Rosji, Wielkiej Brytanii, Turcji, Ameryce Środkowej, Azji i Afryce.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który zapewni zelektryfikowaną dwutorową linię na całej trasie Rail Baltica, łączącej Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. Całkowita długość szlaku w krajach bałtyckich wynosi 870 km, z czego 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Długość linii na terenie Polski to 374 km. Pociągi mają się na niej poruszać z prędkością do 160 km/godz.

Autor: Agata Sumara
Fot. Railbaltica

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz