1 kwietnia pomiędzy spółkami H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych i PKP Intercity została zawarta umowa dotycząca modernizacji 90 wagonów typu 111A i 141A wraz przeglądem na trzecim poziomie utrzymania. Wartość kontraktu to blisko 500 mln zł.
Zmodernizowane wagony mają wrócić do przewoźnika w ciągu 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a pierwszy pojazd pojawi się na torach najpóźniej 350 dni od przekazania do producenta taboru.
„W unowocześnionych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej, automatycznych drzwi oraz toalet z zamkniętym obiegiem. W pojazdach znajdzie się monitoring, będą także dostępne oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wózki jezdne zostaną wymienione na nowe. Wagony zostaną dostosowane do prędkości 160 km/godz. Po modernizacji pojazdy będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity”
– podaje wykonawca.
Zamówienie od PKP Intercity jest już kolejnym w portfelu zakładów Cegielskiego. Poznańska spółka jest obecnie w trakcie realizacji zlecenia na dostawę przewoźnikowi 81 nowych wagonów, z których 27 zamawiający już odebrał. Nowe wagony zostaną włączone do składów IC i Express InterCity (EIC).
Jak przypomina PKP Intercity:
„(…) do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 r. około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160–250 km/godz., co pozwoli skrócić czasy przejazdów”.
Historia poznańskiej firmy założonej przez Hipolita Cegielskiego sięga początków XX w. Pierwsze wagony kolejowe ze znakiem firmowym Cegielskiego zostały wyprodukowane w 1921 r., a w 1926 r. rozpoczęto produkcję parowozów. Od roku 1946 w fabryce skonstruowano łącznie około 13,5 tys. wagonów i 800 lokomotyw (spalinowych liniowych i elektrycznych liniowych oraz manewrowych).
Autor: Agata Sumara
Fot. FPS Poznań