Sektorkolejowy » W Krakowie otwarto tor na moście przez Wisłę. Końca całej inwestycji nie widać

W Krakowie otwarto tor na moście przez Wisłę. Końca całej inwestycji nie widać

pzez Adrian

W małopolskiej stolicy od kilku lat trwa modernizacja linii kolejowej E30, w ramach której zaplanowano przebudowę 20-kilometrowego odcinka Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z budową nowych mostów nad Wisłą. Na 12 czerwca zaplanowano uruchomienie kursów pociągów po nowym torze kolejowym na nowym obiekcie przecinającym rzekę.

Od niedzieli 12 czerwca pociągi będą korzystać z dwóch torów na odcinku Kraków Główny–Kraków Płaszów” – podała w ubiegłym tygodniu PKP PLK, spółka odpowiedzialna za realizację przedsięwzięcia.

Efektem uruchomienia tego toru ma być m.in. poprawa warunków jazdy i zmniejszenie ograniczeń dla pasażerów jadących od strony Skawiny do Krakowa Głównego. Nie będzie również konieczności wprowadzania przerwy w ruchu pociągów pomiędzy Bieżanowem a Krakowem Głównym, co z kolei maja odczuć np. podróżni udający się do Krakowa od strony Wieliczki.

Testy statyczne i dynamiczne nowego obiektu przeprowadzono w maju, a w miniony piątek po nowym torze nowego mostu przejechali urzędnicy, przedstawiciele wykonawcy i dziennikarze. Wówczas też Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, odpowiadając na pytania dziennikarzy dotyczące poważnych opóźnień na budowie, powiedział:

Nie mówiłbym tutaj o opóźnieniu, ponieważ my budujemy coś zupełnie innego niż początkowo, 10 lat temu, założono. Dodał również, że „w pierwotnym projekcie mosty na Wiśle miały mieć zupełnie inną konstrukcję, z podporami w nurcie, nie było też mowy o przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Wykonawca napotkał też sporo problemów związanych z odkryciami archeologicznymi” – cytuje serwis lovekrakow.pl.

Podczas piątkowego spotkania Bogusław Pilujski z firmy Strabag oznajmił w imieniu wykonawcy:

Deklarujemy, że za rok spotykamy się tutaj i oddajemy całość inwestycji do użytkowania”.

Warto przypomnieć, że umowa z wykonawcą na realizację tej inwestycji została zawarta ponad pięć lat temu i powinna była zakończyć się ponad rok temu. Tymczasem wprowadzony do umowy aneks przesunął finał na wrzesień 2023 r.

Włączenie ruchu pociągów na nowy tor ma stanowczo poprawić ofertę przewozową na obszarze węzła krakowskiego. Równocześnie od niedzieli (12 czerwca) zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów, w ramach którego liczba kursujących pociągów została zwiększona.

O przebudowie linii E30 w Krakowie

Umowa na realizację projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” została zawarta z konsorcjum utworzonym przez spółki z Grupy Strabag i Krakowskie Zakłady Automatyki SA. w kwietniu 2017 r. Zgodnie z założeniami prace miały potrwać do kwietnia 2021 r. Koszt przedsięwzięcia to ponad 1,2 mld zł.

W sumie projektem objęte jest około 20 km linii E30. Przedmiotem zleconych pierwotnie prac były m.in. takie działania, jak: dobudowa dwóch torów między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz dodatkowego toru do Bieżanowa; budowa dwóch przystanków kolejowych (Kraków Grzegórzki – ul. Grzegórzecka/Dietla, Złocień – ul. Złocieniowa); budowa dwóch mostów kolejowych nad Wisłą (jeden o długości 234 m, drugi – 227 m); przebudowa czterech stacji kolejowych (Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów); przebudowa czterech przystanków kolejowych (Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie), budowa lub przebudowa w sumie 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Ponadto wykonawca jest odpowiedzialny za wymianę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku blisko 20 km. Dodatkowo w ramach tego samego projektu uwzględniono m.in. budowę trzeciego mostu nad Wisłą wraz z traktem pieszo-rowerowym.

Celem realizacji projektu jest usprawnienie jazdy pociągów na trasach międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych oraz rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.

Autor: Agata Sumara
Fot.  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz