Obiekty inżynieryjne od zawsze budzą podziw i wzbudzają szacunek do ich konstruktorów. Szczególnie, kiedy takie dzieła zlokalizowane są nad trudnymi przeszkodami czy w pięknych okolicach dodających im majestatu. Górzysta część Francji to ogromne pole do popisu dla inżynierów tworzących potężne i trudne w wykonaniu budowle. Powstały tam m.in. setki interesujących wiaduktów i choć słowo wiadukt we Francji w pierwszej kolejności kojarzy się z majestatycznym i ogromnym autostradowym wiaduktem Millau, to dziś słów kilka o zupełnie innych wiaduktach – mniejszych, kolejowych, starych, ale nadal zachwycających.
Wiadukt Chamborigaud
Francuska Oksytania, departament Gard, okolice miejscowości Chamborigaud. Lesiste i górzyste tereny, pośród których majestatycznie wznosi się od 1867 r. kamienny wiadukt kolejowy. I choć może nie imponuje niezwykłymi rozmiarami, to na pewno urzeka i zwraca na siebie uwagę. Ma ponad 46 m wysokości, 384 m długości i zaledwie 14 m szerokości. Łączy ze sobą wspomnianą już wcześniej miejscowość, od której wziął swoją nazwę, ze stacją Genolhac.
Poza faktem, że jest to kamienna konstrukcja, będąca w ciągłym użyciu pomimo upływu 155 lat od jego zbudowania, ciekawe jest także to, iż jest to wiadukt łukowy, a promień krzywizny jest bardzo wyraźny i wynosi 240 m w części północnej oraz 200 m w części południowej. I, co ciekawe, jest on skierowany swoją wklęsłą stroną w górę rzeki, czyli dokładnie odwrotnie niż większość tego rodzaju obiektów.
Wiadukt Viaur
W kategorii dużych mostów stalowych zajmuje we Francji pozycję numer jeden. Ten 220-metrowy, most łukowy znajduje się pobliżu miejscowości Aveyron. Do jego budowy zużyto ponad 3,8 tys. ton stali, a koszt jego budowy wyniósł około 2,7 mln franków francuskich. Został oddany do użytku w 1902 r. Ta jednołukowa i jednotorowa konstrukcja połączyła Rodex z Carmaux nad doliną Viaur.
Ma 460 m długości i 116 m wysokości. Uznawana jest za jedną z najpiękniejszych konstrukcji kolejowych w całej Francji.
Wiadukt Fades
Położony w centralnej Francji, w departamencie Puy-de-Dome i rozciągający się nad doliną rzeki Sioule wiadukt kolejowy Fades został wybudowany w 1909 r. i w tamtym czasie był największym działającym wiaduktem na świecie! Jego długość to ponad 470 m, a wysokość (wówczas rekordowa) to 132,5 m. Z uwagi na malejący w regionie ruch kolejowy, a także brak odpowiedniej bieżącej konserwacji gwarantującej bezpieczeństwo przejazdu pociągów, w 2007 r. wiadukt został zamknięty dla ruchu. Pomimo upływu czasu jest to do dzisiaj najwyższy wiadukt kolejowy we Francji i 14 na światowej liście w tej samej kategorii.
Autor: Tomek Łucek