Sektorkolejowy » Stadler: umowa na 2,3 mld euro z Kolejami Federalnymi Kazachstanu

Stadler: umowa na 2,3 mld euro z Kolejami Federalnymi Kazachstanu

pzez Damian

Koleje Federalne Kazachstanu (KTZ) i Stadler podpisały trzy długoterminowe umowy na dostawę 537 wagonów sypialnych i kuszetek, w tym 20-letni kontrakt na pełną obsługę.

Kontrakty te są następstwem umowy o strategicznym partnerstwie, podpisanej pod koniec 2021 roku, której przewodniczyli prezydent Kazachstanu Kassym-Jomart Tokayev oraz ówczesny prezydent Szwajcarii Guy Parmelin. Łączny kontrakt obejmuje produkcję i serwis wagonów sypialnych i kuszetek o łącznej wartości 2,3 mld euro. Umowa obejmuje również transfer technologii ze Szwajcarii do Kazachstanu oraz przejęcie lokalnego zakładu produkcyjnego w Astanie. Dostawa wszystkich wagonów sypialnych i kuszetek nastąpi do 2030 roku i istnieje opcja dodatkowych zamówień w celu kontynuacji modernizacji floty KTZ.

„Cieszymy się na tę długoterminową współpracę z KTZ i dostarczenie naszych najnowocześniejszych technologii i kompetencji dla kazachskich kolei. Dzięki temu projektowi Stadler wejdzie na nowy rynek i rozszerzy naszą obecność geograficzną w krajach WNP. Wierzymy, że dzięki naszym innowacyjnym produktom i doświadczeniu możemy pomóc przenieść transport publiczny w Kazachstanie na wyższy poziom” – komentuje tę transakcję Peter Spuhler, Prezes Zarządu firmy Stadler.

Kontrakt na dostawę obejmuje nowoczesne wagony sypialne i kuszetkowe czterech różnych typów: 234 wagony pasażerskie sypialne z 40 miejscami siedzącymi każdy; 233 wagony pasażerskie sypialne z kuszetkami z 58 miejscami siedzącymi każdy; 35 wagonów pasażerskich, każdy z 18 miejscami siedzącymi, dla personelu i osób o ograniczonej sprawności ruchowej; oraz 35 wagonów pasażerskich typu generator. Nowy tabor przeznaczony jest do eksploatacji w dzień i w nocy na zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych częściach krajowych i międzynarodowych linii pasażerskich w Republice Kazachstanu i państwach WNP. Rozstaw kół wynosi 1.520 mm, a pociągi mogą osiągać maksymalną prędkość 160 km/h. Standardowy skład składa się z co najmniej piętnastu wagonów. Pociągi mogą pracować w zakresie temperatur od -50 do 45°C. Sam pociąg, jak i harmonogram konserwacji, zostały zaprojektowane tak, aby ograniczyć do minimum wpływ na środowisko przez cały okres eksploatacji floty.

Źródło: Railmarket.com
Autor: Karel Novak
Fot. Kabelleger – CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz