Stacja Muzeum zakończyła digitalizację dokumentacji technicznej parowozu Pt31. Parowóz konstrukcji inż. Kazimierza Zembrzuskiego był pierwszym takim pojazdem zaprojektowanym w całości w Polsce. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego objął projekt patronatem.
30 listopada 2022 r. Stacja Muzeum zakończyła realizację projektu „KOLEJ na cyfryzację – ratunkowa digitalizacja dokumentacji technicznej parowozu Pt31”. Przedsięwzięcie doszło do skutku dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura cyfrowa” oraz dotacji ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Digitalizację przeprowadzono według „Katalogu dobrych praktyk digitalizacji obiektów muzealnych”. Zgodnie z planem udało się zeskanować sześć tomów zabytkowej dokumentacji technicznej pochodzącej w większości z Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce S.A. – Zakłady w Chrzanowie [‘Fablok’] i obejmującej 1 293 rysunki na kalce technicznej i papierze o niestandardowym formacie. Stacja Muzeum nie była w stanie zdigitalizować dokumentów we własnym zakresie, duży problem stanowiła też postępująca degradacja kalek technicznych, na których sporządzono rysunki, stąd decyzja o sięgnięciu po środki zewnętrzne.
Materiał został poddany obróbce cyfrowej i zapisany na nośnikach w sposób gwarantujący bezpieczeństwo i dostęp dla systemów w jak najdłuższej perspektywie czasowej. Następnie zespół Działu Inwentarzy przeanalizował i opracował zeskanowany zasób. Wybrane rysunki wraz z opisami merytorycznymi znalazły się na platformie Cyfrowa Stacja Muzeum, dostępnej pod adresem https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/. Całość materiałów będzie można wykorzystać do celów naukowo-badawczych, edukacyjnych lub popularyzatorskich.
W zbiorach Muzeum znajduje się zarówno parowóz Pt31-64, jak i Pt47 o numerach: 01, 93, 104 i 152, będący konstrukcją rozwojową parowozu Pt31 zaprojektowanego przez inż. Kazimierza Zembrzuskiego.
Źródło: UTK