Sektorkolejowy » Średnio około 6,4 mln zł za naprawę wagonu kolejowego dla PKP Intercity

Średnio około 6,4 mln zł za naprawę wagonu kolejowego dla PKP Intercity

pzez Damian

376 mln zł brutto to kwota, jaką PKP Intercity zapłaci za naprawę 59 wagonów. Prace zostaną podzielone na dwa etapy – pierwszy obejmie 24 wagonów osobowych typu 152A i 35 wagonów 154A na 5. poziomie utrzymania, drugi, planowany po 18 miesiącach eksploatacji, dotyczy przeglądu na 3. poziomie utrzymania. Prace wykona bydgoska spółka Pesa. Umowa została zawarta w ubiegłym tygodniu.

Wagon typu 152A to pierwszy wagon bezprzedziałowy w standardzie Z1 służący do obsługi klasy 1. Jego produkcja rozpoczęła się w poznańskich zakładach FPS (Fabryka Pojazdów Szynowych) w 1997 r. Pierwsze egzemplarze w liczbie 15 sztuk trafiły do przewoźnika na w latach 1997–1998 roku. W kolejnych latach uzupełnił tabor o następne jednostki.

Wagon typu 154A to bezprzedziałowy wagon o standardzie Z1, służący do przewozu pasażerów korzystających z klasy 2. Jego konstrukcja przypomina wagon typu 152A. W 1998 r. 10 szt. trafiło do PKP Intercity.

Przeprowadzone prace modernizacyjne pozwolą użytkować wyeksploatowane wagony przy prędkości 200 km/godz. Zyskają one także na wyposażeniu – pasażerowie będą mogli m.in. korzystać z wi-fi czy indywidualnego oświetlenia. Zainstalowany zostanie system klimatyzacji, dynamiczny system informacji, drzwi odskokowo-przesuwne.

W warunkach umowy zapisano, że mają one zostać spełnione do 2026 r., przy czym pierwsze zmodernizowane wagony trafią do zamawiającego po 250 dniach od momentu przekazania ich przekazania wykonawcy.

Jak powiedział podczas podpisywania umowy Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, „Z planowanych na lata 2017–2023 wydatków w wysokości 7 mld zł zakontraktowaliśmy już ponad 6,4 mld zł. W 99% to są umowy z polskimi producentami, z czego bardzo się cieszymy. W 2030 r. chcemy wejść na poziom 88 mln pasażerów rocznie”.

Przewoźnik zapowiada, że do 2030 r. przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor i przyjazne środowisku stacje postojowe. Wówczas też normą mają się stać podróże pociągami z prędkością 160–250 km/godz. Obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120–160 km/godz.


Autor: Agata Sumara
Fot. PKP Intercity

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz