W Słowenii trwa rozbudowa kolejowej trasy łączącej miejscowości Divača i Koper. Jej długość całkowita to ponad 27 km, a ponad 20 km z tej długości będzie przebiegać w tunelach. W ostatnich dniach zakończono budowę tunelu Stepani.
Tunel Stepani o długości 335 m umożliwi ułożenie drugiego toru na trasie pomiędzy m. Divača a portem Koper na półwyspie Istria w Słowenii. Drążenie tej konstrukcji trwało od września br.
Celem rozbudowy trasy na Koper jest zwiększenie przepustowości transportu kolejowego i osiągnięcie lepszych parametrów podróży oraz zwiększenie ilości przewożonych ładunków. Projekt obejmuje modernizację istniejącego toru jednotorowego oraz budowę linii dwutorowej w większości biegnącej w tunelach. W sumie powstanie siedem tuneli, z których najdłuższy będzie mierzyć 6714 m (T1). Długości pozostałych tuneli to: 6009 m (T2), 335 m (T3), 1948 m (T4), 505 m (T5-6), 1154 m (T7), 3808 m (T8). Ich łączna długość wynosi 20,5 km, co stanowi 75% całkowitej długości linii.
Na całej trasie pociągi będą pokonywać przewyższenie wynoszące około 400 m. Uwzględnienie w projekcie aż siedmiu tuneli pozwoli na to, by maksymalne nachylenie toru nie przekraczało 1,7%.
Całkowita długość systemu tuneli powstającego w ramach projektu to 37 km. We wszystkich tunelach budowanych w ramach nowej linii dwutorowej znajdzie się miejsce na sprzęt przeciwpożarowy oraz bezpieczną i szybką ewakuację pasażerów oraz personelu w przypadku zagrożenia.
Poza odcinkami tunelowymi na trasie przewidziano trzy wiadukty (V1 – 215 m, V2 – 424 m, V3 – 630 m) o łącznej długości 1,27 km i dwa mosty.
Główne prace budowlane na linii kolejowej Divača–Koper rozpoczęły się w maju 2021 r., a we wrześniu 2021 r. rozpoczęto drążenie tunelu dla tunelu T7 nad doliną Osapską w m. Črni Kal oraz dla tunelu T8 w Dekani w regionie Koper. Pierwszy kilometr wykopanego tunelu został ukończony w styczniu 2022 r.
Za budowę nowej linii w ramach kontraktu o wartości 628,3 mln euro odpowiada słoweńsko-tureckie konsorcjum CPG, w skład którego wchodzą Kolektor CPG (Słowenia), Yapi Merkezi Insaat i Ozaltin Insaat.
Prace prowadzone są w dwóch głównych etapach: odcinek Divača–Črni Kal zostanie zbudowany w ramach kontraktu o wartości 403,6 mln euro obejmującego 25,4 km systemu tuneli kolejowych. Czas przewidziany na jego realizację to 40 miesięcy od zawarcia umowy. Drugi odcinek znajduje się między miejscowościami Črni Kal i Koper. Powstaje w ramach umowy o wartości 224,7 mln euro, obejmującej 7,7 km tuneli i dwa wiadukty. Kontrakt ma zostać zrealizowany w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy.
Po zakończeniu budowy przepustowość istniejącej linii wzrośnie o 12 pociągów dziennie z obecnych 90 pociągów do 102 pociągów dziennie. Możliwości przewozowe na istniejącej linii wzrosną o 3,7 mln ton – z 14 do 17,7 mln ton rocznie w związku ze zmianą organizacji ruchu. Biorąc pod uwagę kursowanie pociągów towarowych wyłącznie w kierunku Koper–Divača po nowym dwutorowym torze kursować będzie 120 pociągów dziennie przewożących 25,7 mln ton rocznie. Dwie linie umożliwią jazdę 212 pociągów dziennie i przewożenie towarów o wadze 36,9 mln ton rocznie.
Istniejąca linia w zachodniej części Słowenii jest częścią międzynarodowego kolejowego systemu towarowego i częścią sieci TEN-T łączącej regiony bałtyckie i śródziemnomorskie. Linia zapewnia połączenie z portem Koper, z którego dwie trzecie ładunków jest przeznaczone dla Europy Środkowej, a tylko jedna trzecia na rynek słoweński.
Autor: Agata Sumara
Fot. 2TDK d.o.o.