Decyzja środowiskowa dla Terminala Intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo znalazła się w krzyżowym ogniu sądowego sporu. Bydgoskie Forum Ekologiczne sprzeciwia się planowanej wycince lasu, wnosząc sprzeciw do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Wójt gminy Nowa Wieś Wielka wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla terminalu 4 lipca 2023 roku. Jednakże, Bydgoskie Forum Ekologiczne złożyło odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które w orzeczeniu z 8 listopada utrzymało decyzję środowiskową. Mimo to, 24 listopada BFE zdecydowało się zaskarżyć sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy.
Obecny impas w sprawie terminala budzi niepokój Stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, które od samego początku popierało pomysł budowy terminala intermodalnego. Łukasz Religa, prezes stowarzyszenia, wyraża obawy odnośnie możliwego opóźnienia inwestycji, co mogłoby skutkować utratą środków europejskich.
Koszty budowy terminala szacowane są na ponad 200 milionów złotych, a decyzja sądowa może znacząco wpłynąć na losy projektu. Paweł Bukowski, prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo, podkreślał wcześniej, że środki unijne mogą pokryć do 75% kosztów budowy. Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak zauważa, że opóźnienie projektu może wpłynąć negatywnie na rozwój gospodarczy regionu, a także na szanse pozyskania środków europejskich na lata 2021-2027.
Terminal intermodalny opiera się o przeładunki towarów z różnych gałęzi transportu. W przypadku Bydgoszczy chodzi o obsługę pociągów i tirów, a w przyszłości także barek płynących Wisłą z Gdańska. Port rzeczny ma powstać między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim. Może tam sięgać odnoga kolejowa oraz drogowa z Emilianowa.
Przez bydgoskie Emilianowo przebiega bardzo ważna linia kolejowa nr 201 (północna część Magistrali Węglowej Nowa Wieś Wielka – Gdynia), a w bezpośredniej bliskości droga krajowa nr 10 (która do 2026 r. ma być przebudowana do standardu ekspresowego) łącząca się pod Toruniem z autostradą A1. Z węzła drogowego S10 będzie można zjechać bezpośrednio do Parku Przemysłowego w Emilianowie.
Mimo kontrowersji, zwolennicy terminalu podkreślają potencjalne korzyści gospodarcze dla regionu. Przemysłowy rozwój, przyciągnięcie inwestorów i wzrost gospodarczy to kluczowe argumenty, które zdaniem zwolenników przemawiają za realizacją tego przedsięwzięcia.
Jednak Forum Ekologiczne upiera się przy alternatywnej lokalizacji, argumentując, że planowany wyręb lasu oznaczałby zniszczenie znacznej części Puszczy Bydgoskiej. Marek Zientach, przedstawiciel BFE, zapewnia, że sprzeciw dotyczy lokalizacji, a nie samej idei terminala. Propozycja przeniesienia terminalu na północ, na tereny pozachemowskie, zdaniem ekologów, mogłaby uniknąć katastrofalnego wpływu na środowisko przy jednoczesnym zachowaniu korzyści infrastrukturalnych.
Autor: Jan Bytnar
Foto: JBCrew