Sektorkolejowy » Niemcy: Sojusz na Rzecz Kolei: „projekty będą opóźnione o dziesiątki lat”

Niemcy: Sojusz na Rzecz Kolei: „projekty będą opóźnione o dziesiątki lat”

pzez Adrian

Wyliczenia opierają się na aktualnych danych komisji budżetowej Bundestagu. Pro-Rail Alliance domaga się, aby część wpływów z opłat za przejazd samochodów ciężarowych przeznaczyć na infrastrukturę kolejową.

„Wynik naszych obliczeń jest oszałamiający. Jeśli niedofinansowanie będzie kontynuowane, ostatnie linie kolejowe priorytetowe przez rząd federalny będą gotowe dopiero w 2071 roku, a nie w 2030 jak planowano” – mówi dyrektor zarządzający Pro-Rail Alliance Dirk Flege.

Z obliczeń Pro-Rail Alliance wynika, że rząd federalny musiałby teoretycznie sześciokrotnie zwiększyć swoje roczne inwestycje w kolej, aby do 2030 roku zrealizować działania kolejowe zakwalifikowane w Federalnym Planie Infrastruktury Transportowej jako „potrzeby priorytetowe”. W związku z tym, aby osiągnąć docelowy rok 2030, należałoby co roku inwestować w infrastrukturę kolejową 12,2 mld euro. Nie uwzględnia to nawet ogromnego wzrostu kosztów budowy w ostatnim roku.

Aby szybko osiągnąć odczuwalne dla klientów kolei sukcesy w rozbudowie sieci kolejowej, Sojusz Pro-Rail domaga się podwojenia środków na rozbudowę i nowe budowy z dotychczasowych dwóch miliardów euro do czterech miliardów euro rocznie.

„Nadszedł czas na nowy początek. Budżet na nową budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej musi zostać teraz masowo zwiększony. To, czy rząd federalny powinien nadal wydawać pieniądze na nowe autostrady, jest wysoce wątpliwe nie tylko w kontekście polityki klimatycznej i energetycznej, ale w coraz większym stopniu także budżetowej. Mądrym posunięciem byłoby szybkie wdrożenie zapowiedzi zawartej w umowie koalicyjnej, że dochody z opłat za przejazd samochodów ciężarowych zostaną w przyszłości ponownie przeznaczone na rozwój alternatywnych rozwiązań dla transportu drogowego. W ten sposób udostępniono by dodatkowe środki na mobilność przyjazną środowisku. Wreszcie umowa koalicyjna stwierdza, że rząd federalny chce zainwestować znacznie więcej pieniędzy w kolej niż w drogi.”

Dirk Flege

Według Federalnego Ministerstwa Transportu, Federalny Plan Infrastruktury Transportowej jest najważniejszym instrumentem planowania infrastruktury transportowej. Obejmuje on inwestycje w istniejące sieci drogowe, kolejowe i wodne, jak również rozbudowę i budowę nowej infrastruktury. W przypadku kolei deklarowanym celem jest stworzenie do 2030 roku znacznie większych możliwości w transporcie pasażerskim i towarowym dzięki planowanym inwestycjom.

Źródło: railmarket.com
Autor: Karel Novak
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz