fbpx
Sektorkolejowy » Najdłuższy tunel kolejowy w Norwegii gotowy. Wydążyły go cztery maszyny TBM

Najdłuższy tunel kolejowy w Norwegii gotowy. Wydążyły go cztery maszyny TBM

pzez Adrian

Siedem lat trwała budowa najdłuższego w Norwegii tunelu kolejowego zbudowanego z dwóch odrębnych nitek do obsługi dwóch przeciwnych kierunków ruchu. Na prawie 20-kilometrowym odcinku tunelu Blix, będącego częścią linii kolejowej Follo Line, pociągi będą się poruszać z prędkością do 250 km/godz.

Konsorcjum firm Acciona i Ghella zakończyło budowę i przekazało firmie Bane NOR najdłuższy tunel kolejowy w Skandynawii – tunel Blix. Zapewni on zdecydowanie szybsze podróże między Oslo a Ski – czas przejazdu skróci się o połowę – z 22 do 11 min. Pierwsze kursy mają się odbyć już w grudniu.

Nowa trasa tunelowa jest w Norwegii pierwszym długim podziemnym połączeniem z dwoma oddzielnymi tunelami. Do ich budowy wykorzystano po raz pierwszy w tym kraju cztery maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), które od 2016 r. drążyły tunele z czterech miejsc równocześnie, parami spotykając się pośrodku każdego z nich. Średnica każdej tarczy skrawającej, przeznaczonej do drążenia w twardej skale (głównie gnejs), mierzyła 9,9 m. Follo Line to projekt, w ramach którego maszyny TBM użyto w Norwegii po raz pierwszy od ponad 25 lat.

Autor: Agata Sumara
Fot. Ashley Karen / tunnelingworld.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz