Sektorkolejowy » Najdłuższy i najwyższy most kolejowy na świecie 

Najdłuższy i najwyższy most kolejowy na świecie 

pzez Adrian

Obiekty najdłuższe, najwyższe, największe, opisywane innymi określniami z przedrostkiem „naj”, zawsze fascynowały ludzi. Sprawdziliśmy więc, gdzie znajdują się mosty, które wyróżniają się wśród najdłuższych i najwyższych przepraw kolejowych.

Najdłuższy most kolejowy świata

Palmę pierwszeństwa w tej kategorii dzierży znajdujący się w Chinach Wielki Most Danyang-Kunshan. W prowincji Jiangus przez deltę rzeki Jangcy, poprzez niezliczone pola ryżowe, kanały, kanaliki, rzeki i jeziora prowadzi długa na 164,8 km przeprawa kolejowa. Jej budowa umożliwiła utworzenie trasy szybkiej kolei pomiędzy Pekinem i Szanghajem. 

Gdyby spojrzeć na mapę tej prowincji, można zauważyć, iż przebieg mostu jest mniej więcej równoległy do rzeki Jangcy. Na niektórych odcinkach zbliża się do niej na kilka kilometrów, a na innych oddala się do około 80 km. W innej części przebiega na odcinku 9 km bezpośrednio nad jeziorem Yangcheng. 

Most wybudowano w rekordowym czasie zaledwie czterech lat. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu na budowie ponad 10 tys. pracowników. Koszt tego przedsięwzięcia wyniósł ponad 8,5 mld USD. Pierwsze pociągi przejechały mostem Danyang-Kunshan w 2011 r.

Dla porównania można dodać, iż mierzący nieco ponad 2 km dwukomorowy tunel drogowy pod Luboniem Małym w ciągu drogi krajowej S7, jest budowany od 2017 r. i, jak informuje wykonawca na początku 2022 r. stan jego wykonania wynosi 70%. 

Najwyższy most kolejowy na świecie

Aktualnie pierwsze miejsce na podium zajmuje most kolejowy Najiehe. Podobnie jak najdłuższy most kolejowy świata, znajduje się w Chinach. Otwarto go w 2016 r. Ten inżynieryjny gigant wznosi się na 305 m nad taflę zbiornika wodnego powstałego przy tamie Dongfeng. Równocześnie ten sam stalowy obiekt jest jednym z najdłuższych na świecie mostów łukowych. Długość jego kratownicy wynosi 352 m. Ciekawostką jest również fakt, iż po napełnieniu zbiornika wodnego, nad którym jest rozpięty, zmniejsza się wysokość liczona do lustra wody i może wynosić 285 m. 

Najprawdopodobniej już wkrótce zdetronizuje go w rankingu najwyższych mostów kolejowych na świecie indyjski most nad rzeką Chenab, który buduje Indian Railways. Nowy rekord ma wynosić 359 m i po 17 latach od rozpoczęcia budowy postęp prac potwierdza osiągniecie tego rezultatu. 

Autor: Tomek Łucek

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz