Sektorkolejowy » Na stacji Szczecin Główny zaprezentowano ósmą hybrydę od Newagu. Pociąg w unijnych barwach wyruszył w trasę

Na stacji Szczecin Główny zaprezentowano ósmą hybrydę od Newagu. Pociąg w unijnych barwach wyruszył w trasę

pzez Adrian

Kolejny, nowoczesny pociąg z napędem hybrydowym pojawił się na torach w woj. zachodniopomorskim. Ekologiczna hybryda wyruszyła w trasę ze Szczecina do Kołobrzegu.

Prezentacja Pociągu Europejskiego na stacji Szczecin Główny

14 czerwca 2022 r. w Szczecinie zaprezentowano 8 pociąg z napędem elektrycznym i spalinowym zakupiony przez Pomorze Zachodnie. Nowoczesna hybryda pojawiła się na torze 3 przy peronie 1 na stacji Szczecin Główny w godzinach południowych. Prezentacja pociągu miała bardzo efektowną oprawę. Pojawił się niebieski dym i dźwięki „Ody do radości”. Pasażerowie mogli podziwiać także skecz pt. „Informacja Kolejowa”, który został napisany pół wieku temu przez Stanisława Tyma.

„Dojechała do nas hybryda europejska. Kolejny, ósmy już pociąg z serii hybryd. Jako pionierzy w Polsce zakupiliśmy je na potrzeby obsługi połączeń regionalnych na Pomorzu Zachodnim. To jest element konsekwentnie, od już ponad 10 lat, realizowanej polityki polepszenia standardu połączeń” – mówił Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Jak wyglądają nowe hybrydy?

W hybrydowych pociągach wyprodukowanych przez Newag znajduje się 150 miejsc siedzących oraz przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Są one w pełni klimatyzowane, a na ich pokładzie znajdziemy defibrylator AED, który ratuje życie, w sytuacji zatrzymania krążenia któregoś z pasażerów. 36WEh są wyposażone także w m.in.:

  • monitoring
  • bezprzewodowy internet
  • sygnalizację przeciwpożarową
  • elektroniczny system informacji pasażerskiej
  • rampy ładunkowe dla wózków

Wyjątkowa kolorystyka pociągu

Hybryda zaprezentowana w Szczecinie jest pomalowana w barwy Unii Europejskiej. Na nowym pociągu dostrzec można charakterystyczne złote gwiazdy. To kolejny skład z personalizowanym malowaniem na torach w woj. zachodniopomorskim. Specjalna kolorystyka pociągu ma związek z faktem, iż ostatnie zakupy pojazdów dla Pomorza Zachodniego były współfinansowane z Funduszy Unii Europejskiej.

„Wszystkie 70 pojazdów, które kupiliśmy dla Pomorza Zachodniego w ostatnim dziesięcioleciu, było współfinansowanych z Funduszy Unii Europejskiej. Winniśmy o tym pamiętać, że dzięki naszemu członkostwu w UE możemy korzystać z tych dobrodziejstw i dlatego nazwaliśmy ten pociąg europejskim. W takich barwach będzie on jeździł po Pomorzu Zachodnim. By podkreślać to, że jesteśmy dumnymi Europejczykami na Pomorzu Zachodnim, że chcemy być w UE” – podkreślał Olgierd Geblewicz.

W przestrzeni pasażerskiej nowej hybrydy znalazły się specjalne grafiki, które przedstawiają m.in.:

  • Morskie Centrum Nauki
  • Zachodniopomorski Szlak Żeglarski
  • projekty realizowane ze środków unijnych

Hybrydy, czyli ekologia i obsługa linii częściowo zelektryfikowanych

Pociągi z napędem hybrydowym umożliwiają obsługę tras, które nie są w pełni zelektryfikowane. Na odcinkach bez elektryfikacji maszynista uruchomi silnik spalinowy, dzięki czemu pasażerowie pociągów będą mogli pokonywać dłuższe dystanse bez konieczności przesiadek.

„Te pojazdy to bardzo dobra alternatywa dla samochodów. W ostatnim czasie paliwo w Polsce do najtańszych nie należy. Wszyscy odczuwamy rosnące koszty zakupu benzyny, oleju napędowego. Dlatego odnotowujemy wzrost liczby pasażerów w pociągach regionalnych” – informował Olgierd Geblewicz.

Pojazdy z napędem hybrydowym pozwalają zaoszczędzić paliwo i ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Niższe zużycie oleju napędowego jest korzystne w aspekcie środowiskowym oraz ekonomicznym. Okazuje się, iż jedna hybryda na torach to 338 ton dwutlenku węgla mniej w skali roku, zakładając, że jej średni roczny przebieg wynosi 150.000 km, z czego ok. 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane. Według szacunków emisja tlenku azotu zmniejszy się o 650 kg a tlenku węgla o ok. 52 kg. Ponadto możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny pozwala ograniczyć emisję ok. 130 kilogramów sadzy HS. Szacowana oszczędność paliwa to ponad 70 ton.

Hybrydowy napęd zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez nowosądecki Newag tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne, których łączna moc to 1600 kW i jednostka napędowa, która składa się z dwóch silników spalinowych oraz generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy są wyposażone w nowoczesne urządzenia i systemy bezpieczeństwa ruchu (ETCS). Ich maksymalna prędkość to:

  • 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej)
  • 120 km/h (silniki diesla)

Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh obsługują połączenia:

  • Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin
  • Szczecin – Szczecinek
  • Szczecin – Piła

Ponadto mogą kursować do portu lotniczego w Goleniowie.

Pociągi dla woj. zachodniopomorskiego

Pomorze Zachodnie kupiło już 48 nowoczesnych pociągów produkowanych przez Newag. Pociągi hybrydowe jeżdżą po woj. zachodniopomorskim od stycznia 2021 r. Do końca zeszłego roku samorząd województwa łącznie kupił 7 takich pociągów (2+5). Kontrakt z przedsiębiorstwem Newag przewidywała tzw. opcje. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego postanowił dokupić 5 sztuk pociągów z napędem hybrydowym, zatem flota hybryd do końca roku 2022 będzie liczyła 12 pojazdów.

„To jest naprawdę wielka flota i zarządzanie nią to wielkie wyzwanie, które wymaga doskonałej współpracy, kooperacji między trzeba podmiotami: urzędem marszałkowskim, producentem pociągów i operatorem, czyli POLREGIO” – podkreślał Tomasz Sobieraj.

„Chcę bardzo podziękować Wydziałowi Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, w osobie pani dyrektor Jadwigi Rajkiewicz, producentowi pojazdów, Newagowi w osobie pana prezesa Zbigniewa Konieczka i dyrektorowi Zachodniopomorskiego Zakładu POLREGIO Andrzejowi Chańce” – dodał.

Województwo Zachodniopomorskie od 2010 r. na zakup 69 pojazdów szynowych przeznaczyło 1,2 mld zł (brutto). Wartość pięciu pociągów hybrydowych, które mają zostać dostarczone w tym roku to 123 mln zł (brutto).

Niespodzianka, czyli „superkondensator” w ósmej hybrydzie dla Pomorza Zachodniego

Zbigniew Konieczek – prezes zarządu spółki Newag podczas prezentacji nowego pojazdu w Szczecinie poinformował, że ósma hybryda, która została wyprodukowana dla woj. zachodniopomorskiego, jest przystosowana do zamontowania „superkondensatora”. Niedługo pociąg zostanie w niego wyposażony.

„Co to spowoduje? Między innymi to, że do 60 km/h pociąg będzie korzystał z energii zgromadzonej w superkondensatorze podczas hamowania. Czyli rozpędzając pociąg, jedziemy za darmo. Policzyliśmy korzyści. Jeżdżąc tylko między Goleniowem a Kołobrzegiem tym pociągiem, w ciągu roku  zaoszczędzimy na emisji dwutlenku węgla jakieś 550 ton! I 250-300 ton paliwa. Tylko na tej jednej trasie” – wyjaśniał Zbigniew Konieczek.

Autor: Damian Malesza
Fot. NEWAG S.A. | kamienskie.info

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz