Sektorkolejowy » Kolejowa tunelowa obwodnica Trydentu doprowadzi pociągi do tunelu Brenner

Kolejowa tunelowa obwodnica Trydentu doprowadzi pociągi do tunelu Brenner

pzez Adrian

Blisko 13 km długości będzie mieć kolejowa obwodnica Trydentu. Połączenie w większości będzie przebiegać w tunelach – na długości ponad 10,5 km. Dwa równoległe tunele do obsługi przeciwnych kierunków ruchu zostaną wydrążone przy użyciu czterech maszyn TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Organizatorem przetargu, w ramach którego wyłoniono wykonawcę obwodnicy, jest włoski zarządca infrastruktury kolejowej – Rete Ferroviaria Italiana (RFI). Kontrakt o wartości 934 mln EUR pozyskało konsorcjum pod przewodnictwem koncernu Webuild (51%), współpracujące z firmami: Ghella (35%), Collinim (10%), Seli (4%) – ta ostatnia to spółka zależna Webuild.

Tunelowa obwodnica docelowo jednym z dojazdów (od południowej strony) tunelu kolejowego Brenner. Do jej wydrążenia zmobilizowane będą cztery maszyny TBM. Po dwie maszyny zostaną umieszczone na końcach obu tuneli, tak aby mogły pracować równocześnie, spotykając się w połowie drogi po wydrążeniu swoich odcinków. Przewiduje się, że dzienny postęp w drążeniu wyniesie od 15 do 20 m. Według szacunków RFI budowa potrwa około trzech i pół roku, z czego dwa lata potrwają prace związane z drążeniem.

Tunel Brenner w budowie

Tunel Brenner (Brenner Base Tunnel, BBT) to kolejowe podziemne połączenie o długości 55 km, które w 2032 r. ma spiąć Innsbruck w Austrii z włoską Fortezzą. W maju 1994 r. na południe od Innsbrucku otwarto obwodnicę kolejową, zwaną tunelem doliny rzeki Inn. Podziemna konstrukcja ma blisko 13 km długości. Pociągi pasażerskie i towarowe będą mogły przez kilka kilometrów jechać właśnie tym tunelem, a następnie wjeżdżać do powstającego tunelu bazowego Brenner, co oznacza, że łącznie będzie można przejechać bez przerwy podziemną trasą na długości 64 km. Tym samym stanie się to najdłuższe na świecie tunelowe połączenie kolejowe. Obecnie palmę pierwszeństwa w tej kategorii dzierży oddany w czerwcu 2016 r. tunel bazowy Świętego Gotarda w szwajcarskich Alpach.

BBT będzie się składać z dwóch równoległych tuneli, każdy o szerokości 8,1 m, zlokalizowanych w odległości 40–70 m od siebie, spiętych co 333 m tunelami ewakuacyjnymi. Każdy z tuneli głównych zostanie wyposażony w pojedynczy tor i będzie obsługiwać jeden kierunek ruchu.

Koncern Webuild, który zbuduje tunelową kolejową obwodnicę Trydentu, jest także zaangażowany w budowę trzech z pięciu odcinków tunelu bazowego Brenner. W ostatnich dniach firma odbierała wyprodukowaną w niemieckiej fabryce firmy Herrenknecht AG drugą maszynę TBM o nazwie Ida (średnica tarczy skrawającej – 10,37 m, długość zestawu maszynowego – około 160 m, masa – 1440 tony) do drążenia zakontraktowanych odcinków tunelu. Po zdemontowaniu maszyny w miejscu jej wyprodukowania w Niemczech, zostanie ona przetransportowana do zachodniej komory montażowej w Ahrental, na południe od Innsbrucku, gdzie jej „siostra bliźniaczka” Lilia jest obecnie montowana we wschodniej komorze. Montaż Idy rozpocznie się w marcu br. Wiosną natomiast wyruszy w podróż na długości około 8,3 km, drążąc i zabudowując zachodni fragment tunelu.

Autor: Agata Sumara
Fot. Brenner Basistunnel BBT SE

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz