Sektorkolejowy » Katarzyna i Faustyna wydrążą tunel średnicowy w Łodzi

Katarzyna i Faustyna wydrążą tunel średnicowy w Łodzi

pzez Patryk

Uruchomiono maszyny drążące TBM

Rozpoczął się rozruch technologiczny maszyn TBM (ang. Tunnel Boring Machine), za pomocą których wydrążone zostaną kolejne tunele podziemnego systemu transportu w Łodzi, zwanego łódzkim małym metrem. Katarzyna i Faustyna, bo tak nazwano maszyny, mają łącznie do pokonania trasę o długości około 7,5 km. Z ich pomocą zbudowane zostaną tunele, które połączą stacje Łódź Fabryczna, Żabieniec i Łódź Kaliska. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ponad 1,7 mld zł (z czego 1,4 mld zł pochodzi ze środków unijnych) ma na celu nie tylko poprawę komunikacji w mieście i regionie, ale także usprawnienie transportu w wymiarze krajowym.

Większa z maszyn, Katarzyna (o średnicy tarczy skrawającej wynoszącej 13,04 m), będzie miała za zadanie budowę dwutorowego tunelu prowadzącego do Łodzi Fabrycznej na długości wynoszącej łącznie blisko 3 km. Z kolei Faustyna (8,8 m) wykona cztery jednotorowe tunele o długości prawie 4,5 km do Łodzi Kaliskiej oraz Łodzi Żabieniec. Co ciekawe, do momentu sprowadzenia do Polski TBM-u (13,46 m) na budowę tunelu w Świnoujściu, Katarzyna była największym tego typu urządzeniem w kraju.

Maszyny będą pracować na głębokości od kilkunastu do nawet ponad 20 m – w rejonie Łodzi Fabrycznej głębokość wyniesie około 14 m, a najniżej położonym punktem na trasie będą okolice ul. Ogrodowej (24 m).

Zastosowana technologia pozwala na równoczesne drążenie tunelu oraz tworzenie jego obudowy poprzez układanie w pierścienie mniejszych elementów – tubingów. Dobowy postęp prac w takich warunkach geologicznych, jakie występują na budowie w Łodzi, wyniesie od 10 do 15 m.

Technologia TBM z powodzeniem wykorzystywana jest w Polsce od roku 2011 r., kiedy po raz pierwszy w kraju wdrożono ją na budowie syfonu ściekowego pod dnem Wisły w Warszawie. Wówczas do prac zmobilizowano urządzenie o średnicy tarczy wynoszącej 5,35 m i wykonano tunel o długości 1,3 km. Maszyny te znane są również m.in. z budowy warszawskiego metra, tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku, tunelu drogowego w Świnoujściu.

Według planów inwestycja w Łodzi zostanie sfinalizowana przed końcem 2022 r. Wówczas Dworzec Łódź Fabryczna, który oddano do użytku w grudniu 2016 r., stanie się dworcem przelotowym, a przez centrum miasta będą mogły przejeżdżać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne relacji wschód–zachód oraz północ–południe.

Źródło zdjęcia: http://tunel-laczypolske.pl
Autor tekstu: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz