Sektorkolejowy » Japonia przetestuje pociąg z napędem wodorowym

Japonia przetestuje pociąg z napędem wodorowym

pzez Adrian

Japońska spółka kolejowa, East Japan Railway (JR East), przymierza się do rozpoczęcia w 2030 r. komercyjnych usług z wykorzystaniem pociągów napędzanych wodorem. Kilka dni temu firma zaprezentowała pojazd o zerowej emisji, który został skonstruowany we współpracy z Hitachi i Toyota Motor.

Testy zeroemisyjnego dwuczłonowego pojazdu o nazwie Hybari mają się rozpocząć pod koniec marca. Pociąg powstał kosztem około 4 mld jenów (blisko 35 mln dolarów). Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć, to 100 km/godz., a jedno ładowanie wodoru pozwala na przebycie trasy o długości do 140 km.

Wprowadzenie na tory pociągów z napędem wodorowym to krok w kierunku osiągnięcia przez Japonię neutralności w zakresie emisji CO2 do 2050 r. Jak mówi Shoichi Oizumi z centrum badawczo-rozwojowego grupy JR East, w porównaniu z ciężarówkami i innymi środkami transportu koleje nie są dużym źródłem zanieczyszczeń, gdyż odpowiadają zaledwie za około 4% CO2 emitowanego przez japoński sektor transportowy. Spółka JR East posiada w swojej flocie około 440 pociągów napędzanych lokomotywami z silnikiem diesla i konieczna jest ich wymiana. Ze względu na to, że pociągi wodorowe nie wymagają linii napowietrznych ani podstacji, po sprawdzeniu ich efektywności zostaną najprawdopodobniej wprowadzone głównie na obszarach wiejskich. Rozważana jest także możliwość produkcji takich pojazdów na rynki międzynarodowe.

Pierwszy na świecie pociąg wykorzystujący do napędu wodorowe ogniwa paliwowe produkcji Alstom został uruchomiony w Niemczech w 2018 r. Obecnie Siemens pracuje nad podobnym pojazdem dla Deutsche Bahn, który ma pojawić się na torach w 2024 r.

Autor: Agata Sumara
Fot. Toyota

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz