Sektorkolejowy » CPK: rozpoczyna się projektowanie pierwszego odcinka kolei dużych prędkości

CPK: rozpoczyna się projektowanie pierwszego odcinka kolei dużych prędkości

pzez Damian

Spółka Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialna m.in. za budowę największego w kraju portu lotniczego oraz infrastruktury kolejowej i drogowej, która będzie do niego prowadzić, poinformowała o zawarciu umów na wykonanie projektów pierwszego odcinka kolei dużych prędkości. W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla połączenia między Warszawą a Łodzią.

Spółka CPK podpisała umowy na zaprojektowanie linii, która jest pierwszym elementem nowej sieci kolejowej, a zarazem pierwszym fragmentem Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Wykonawcy zostali wyłonieni w ramach największej umowy ramowej na tego typu usługi w Europie” – brzmi treść oficjalnego komunikatu. Łączna wartość

Docelowo ma powstać linia o długości 140 km łącząca stolicę z Łodzią. Będzie ona stanowić część linii kolejowej nr 85 i tzw. szprychy nr 9 oraz odnogę „igreka” w połączeniu z trasą z Łodzi do Wrocławiu i Poznania. Docelowo pociągi na odcinkach KDP mają osiągać prędkość 350 km/godz., ale w pierwszej fazie eksploatacji prędkość wyniesie nie więcej niż 250 km/godz.

Prace projektowe na warszawsko-łódzkim odcinku podzielono na trzy zadania o łącznej wartości ponad 300 mln zł netto. Pierwsze obejmuje fragment od Warszawy do linii kolejowej nr 11 w gminie Bolimów. Projekt dla tego odcinka wykona konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” i Sud Architekt Polska. Za następny fragment, prowadzący do Łodzi, odpowiadać będzie konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika. Trzecim zadaniem jest projekt sieci GSM-R, tj. radiowy system łączności na potrzeby sterowania ruchem na całym odcinku. Te prace wykona Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu we współpracy z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON.

Zakres zadań obejmuje: opracowanie dokumentacji przedprojektowej oraz projektowej wraz ze wsparciem technicznym i uzyskaniem decyzji administracyjnych, w tym projektu budowlanego, pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości. Na realizację prac wykonawcy mają 17 miesięcy, a w przypadku projektowania radiowego, trzy miesiące od podpisania umów” – informuje Maciej Jagielski z biura realizacji podprogramu kolejowego.

Przygotowawcze prace budowlane dla pierwszego odcinka KDP mają się rozpocząć z końcem 2023 r., natomiast rozpoczęcie prac budowlanych zasadniczych jest planowane na rok 2024.

Spółka zapowiada, że „Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r.”. Do niedawna na swojej stronie internetowej spółka przedstawiała plany i już osiągnięte sukcesy, poprzez stałe aktualizowanie danych m.in. na temat liczby zbudowanych kilometrów nowych linii, kilometrów w trakcie budowy, postępów w pracach projektowych itd. z podziałem na poszczególne lata. W ostatnim czasie te precyzyjne dane zniknęły, można obserwować tylko kolorowe linie na mapach Polski w kolejnych latach. Wynika z nich np., że opisywana tu linia z Warszawy do Łodzi będzie gotowa w 2027 r. W tym samym roku ma też być oddany fragment kolejowy łączący Łomżę z Ostrołęką. To być pierwsze z oddanych w ramach CPK odcinków kolejowych. Do tej pory nie wybudowano jeszcze ani kilometra z zapowiadanych tras, ani jeden kilometr nie znajduje się w budowie.

Szacując, że pierwsze zasadnicze prace budowlane rozpoczną się w 2024 r., a do zbudowania jest około 2 tys. km linii kolejowych, które mają być gotowe w 2034 r., średnio w ciągu roku konieczne jest zbudowanie około 180 km nowych tras.

grafika: cpk.pl

Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz