Sektorkolejowy » Rośnie przepustowość infrastruktury kolejowej w portach

Rośnie przepustowość infrastruktury kolejowej w portach

pzez Damian

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. deklarują, że dzięki kończącym się inwestycjom do polskich portów będzie mogło dotrzeć kilka razy więcej pociągów niż dziś. Przepustowość infrastruktury w Świnoujściu wzrośnie 2,5 raza, w Szczecinie i Gdańsku trzykrotnie, a w Gdyni aż siedmiokrotnie. Czas zastanowić się jak ten potencjał zagospodarować.

Po woli dobiega końca potężny program modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej w czterech największych polskich portach. W Gdańsku położono już 70 km nowych torów i 213 rozjazdów. Wybudowano 3 mosty, 2 wiadukty, 18 przepustów. Zakres inwestycji w Gdyni to kolejne 115 km torów, 356 rozjazdów, 3 mosty i wiadukty oraz 13 km dróg dojazdowych. W przypadku Szczecina, infrastruktura wzbogaci się o 61 km torów i 177 rozjazdów oraz nowy most i 3 wiadukty. W Świnoujściu przybędzie 35 km i nowej sieci trakcyjnej oraz 108 rozjazdów.

Efekty finalizowanych inwestycji infrastrukturalnych otwierają zupełnie nowe możliwości dla przewoźników, terminali i menedżerów zarządzających łańcuchami logistycznymi. Tworzą również unikalną szansę na istotne zwiększenie roli kolei w obsłudze importu i eksportu. Jedną z pierwszych okazji do podsumowania efektów potężnego programu inwestycyjnego realizowanego w polskich portach i oceny jak zmienią one kwestie operacyjne będzie zaplanowana w drugiej połowie maja konferencja „Transport bez granic”.

Wydarzenie skierowane do przedsiębiorców z sektora logistyki, transportu intermodalnego oraz specjalistów zajmujących się międzynarodowymi przewozami ładunków odbędzie się w dniach 17-19 maja w Szczecinie i zostanie poświęcone w dużej mierze współpracy kolei z terminalami przeładunkowymi, portami i żeglugą.

W sytuacji, w której ewolucję w sektorze transportu zastępują permanentne rewolucje liczy się elastyczność i dobra współpraca wielu stron – wyjaśnia prezes Fundacji „Pro Kolej” dr Jakub Majewski – Stąd pomysł na wydarzenie, które łączy branże kolejową i morską, prezentując jednocześnie potencjał zachodniego korytarza transportowego północ – południe.

Spotkanie, w którym potwierdzili swój udział przedstawiciele administracji, zarządcy infrastruktury kolejowej i morskiej, operatorzy terminali i przewoźnicy będzie okazją do dyskusji o potencjale i ograniczeniach poszczególnych gałęzi transportu, prognozach przewozowych oraz debat o scenariuszach rozwoju rynku. Wśród szczegółowych tematów znajdzie się również rozbudowa infrastruktury w zachodniej Polsce, niwelowanie barier dla przewozów międzynarodowych oraz dobrych praktyk w zakresie współpracy portów i kolei.

Szczegółowy program konferencji oraz formularz rejestracyjny są do znalezienia na stronie https://kolej365.pl/transport-bez-granic/.

Konferencję honorowym patronatem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Wojewoda zachodniopomorski, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Politechnika Morska w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Urząd Morski w Szczecinie, Urząd Transportu Kolejowego, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, PKP Polskie Linie Kolejowe SA., Zespół Portów Szczecin-Świnoujście,  Polska Izba Spedycji i Logistyki, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Instytut Kolejnictwa, Poznański Instytut Technologiczny sieci „Łukasiewicz” oraz Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Partnerem Strategicznym wydarzenia jest DB Port Szczecin, Partnerem Głównym CTL Logistics, a Partnerami Wspierającymi: Captrain, Intermodal, Kolej Bałtycka, Oltis Polska i Marsh.

Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz