Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym bydgoskiego producenta, otrzymała dopuszczenie do eksploatacji wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. W ramach realizowanego wdrożenia technologii wodorowych, użytkowanie pierwszej w Polsce lokomotywy wodorowej rozpocznie się od szkoleń dla maszynistów i obsługi trakcyjnej.
Tryb jazdy oraz tankowania lokomotywy, powstałej w efekcie modernizacji SM42, został sprawdzony i przetestowany na terenie bydgoskiej fabryki. Teraz pierwszy polski wodorowy pojazd szynowy trafi na jazdy próbne do zakładu produkcyjnego PKN Orlen w Płocku, gdzie będzie docelowo wykorzystywany. Zainteresowanie manewrowym pojazdem wodorowym Pesy wykazują również porty.

„Uzyskanie dopuszczenia kończy najtrudniejszy etap prac. Zebrane przy realizacji tego projektu doświadczenie, wykorzystamy opracowując koncepcję pojazdu pasażerskiego z napędem wodorowym. Planujemy, że prototyp będzie gotowy w 2025 roku.” – Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA
Lokomotywa SM42-6Dn służy do prac przetokowych. Została wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.





Autor: Jan Bytnar
Fot. Jan Bytnar