Sektorkolejowy » Łukasiewicz – PIT, ICPT oraz FPS H. Cegielski będą współpracować nad ogniwami wodorowymi

Łukasiewicz – PIT, ICPT oraz FPS H. Cegielski będą współpracować nad ogniwami wodorowymi

pzez Adrian

7 września 2022 r. w trakcie II konferencji „Kolej Wodorowa”, która odbyła się w Poznaniu trzy spółki: Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Impact oraz H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podpisały list intencyjny w sprawie współpracy projektowej nad zastosowaniem ogniw wodorowych w pojeździe szynowym. Każda z nich posiada już doświadczenie  w zakresie rozwiązań wodorowych.

„Mamy już ponad 10 lat doświadczenia w dostarczaniu rozwiązań dla pojazdów wodorowych na całym świecie. Patrzymy na wodór jako nośnik energetyczny przyszłości. Opłacalność wodoru jako paliwa i magazynu wymaga skali, tzn. musi być produkowany przez elektrolizery ze źródeł odnawialnych tak, aby gospodarka mogła być przestawiona na korzystanie z wodoru, w jak największym zakresie. Przejście z gazu ziemnego na wodór to proces na 10-15 lat, chyba że podejmowane w efekcie wojny w Ukrainie zintegrowane działania UE skrócą ten okres. Wspólny projekt zastosowanie ogniwa wodorowego w pojazdach szynowych może znacznie przyspieszyć wzrost tej perspektywicznej branży” – powiedział Bartłomiej Kras, prezes zarządu ICPT S.A.

Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku przedsiębiorstwa FPS Cegielski oraz Impact  rozpoczęły prace nad polskim pociągiem wodorowym, który jest oparty o platformę „PLUS”. Baterie Impactu UVES Energy GEN 2.0 spełniają  wymogi  producenta pociągu. Przy sumarycznej  pojemności 800kWh  zapewnią 100 km zasięgu wyłącznie na energii elektrycznej. Pojazd pokazano po raz pierwszy podczas targów TRAKO 2021, które odbyły się w Gdańsku.

Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny od wielu lat z powodzeniem zajmuje się innowacyjnymi badaniami naukowymi oraz pracami rozwojowymi w zakresie nowego i  modernizowanego taboru szynowego. Realizuje również prace związane z rozwojem i badaniami symulacyjnymi, stanowiskowymi oraz ruchowymi różnego typu pojazdów szynowych – również nad kompletnym systemem sterowania pojazdem wodorowym.

„Nad rozwiązaniami w zakresie energetyki wodorowej Łukasiewicz pracuje już od wielu lat. Wierzę, że ta intencja, którą dziś w liście wyraziliśmy, już wkrótce stanie się rewolucją na rynku kolei, tak potrzebną szczególnie w kontekście kryzysów klimatycznego i  na rynkach energii” – informował Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

Firma Impact od długiego czasu dostarcza swoje systemy bateryjne do producentów platform szynowych takich jak np. Stadler oraz Siemens. Pojazdy wodorowe, które wykorzystują baterie produkowane przez Impact, jeżdżą w Europie i m.in. w Auckland w Nowej Zelandii. Przedsiębiorstwo zakończyło także pierwsze wdrożenia na rynku trakcji stacjonarnej. Ponadto Impact w ramach konsorcjum z firmą Mysoft  zrealizował projekt magazynu energii dla PKP Energetyka.

„Teraz swoje doświadczenie chcemy wykorzystać w projekcie ogniwa wodorowego” – powiedział Filip Jankun, dyrektor działu sprzedaży w IMPACT.

Przedsiębiorstwo od dłuższego czasu rozwija systemy pod kątem wodorowych ogniw paliwowych.

Impact, kiedy decydował się  na wejście na rynek kolejowy, brał pod uwagę wiele czynników, w tym także analizy opłacalności wykorzystania pociągów z różnymi napędami. W raporcie Bloomberg NEF porównano koszty eksploatacji różnych rodzajów napędu pociągów pasażerskich. Z dokumentu wynika, że historycznie pod względem kosztów najbardziej opłacały się napędy, które są zasilane bateriami elektrycznymi, następnie olejem napędowym, potem ogniwami wodorowymi i na końcu z trakcji elektrycznej. Ze względu na rosnące ceny paliw i energii wodór staje się jeszcze bardziej atrakcyjny. Jednak wszystko zależy głównie od trasy, na której jednostka będzie kursować, np. krótkich trasach pociągi akumulatorowe mogą być korzystniejsze w eksploatacji, ale w przypadku długich tras napęd wodorowy zyskuje przewagę.

Impact zwraca uwagę także na czynnik redukcji emisji CO2 – to bezemisyjne pociągi wodorowe będą przyszłością zielonej kolei. Współpraca z Siecią Badawczą Łukasiewicz i  z H. Cegielski – FPS  doskonale wpisuje się w filozofię nowego ładu gospodarczego, w którym ograniczenie lub wyeliminowanie emisji CO2 jest priorytetem. Według szacunków do 2030 r. co 10 pociąg w Europie ma być napędzany ogniwami wodorowymi. Wartość tego rynku w tym czasie ma wynieść ok. 20 mld €.

Autor: Damian Malesza
Fot. pit.lukasiewicz.gov.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz