Firma zapowiada więcej transportów kolejowych przez bezcłowy korytarz Port Triest – Suchy Port Villach, inwestycje w zwiększenie transportu odpadów koleją oraz nowe oddziały w Chinach i Serbii.
Biorąc pod uwagę zmienne ceny energii w Europie, w przyszłym roku nastąpi znaczny wzrost cen dla klientów RCG, zapowiedział Clemens Först, prezes ÖBB Rail Cargo Group:
„Jako firma energochłonna, my również jesteśmy dotknięci ogromnymi skokami cen na rynku energii i dlatego musimy przenieść nasze dodatkowe koszty na naszych klientów. Ten krok jest nieunikniony, biorąc pod uwagę obecne wydarzenia w połączeniu z tradycyjnie niskomarżową branżą, ale jest on podejmowany w sposób przejrzysty i uczciwy w porozumieniu z każdym z naszych klientów.”
Wraz z prezesem ÖBB Andreasem Matthä podkreślają, że kolejowy transport towarowy miał wyjątkowo kryzysowy rok – od ogromnego wzrostu cen energii, wojny na Ukrainie, trwającej pandemii Corony, poprzez zabezpieczenie dostaw paliw w Austrii, aż po radzenie sobie z problemami międzynarodowego łańcucha dostaw. Pomimo tego ładunki pozostają niezawodne, systemowe i istotne dla dostaw transportu kolejowego:
„Jestem szczególnie zadowolony, że możemy wspierać swoimi usługami ludzi i gospodarkę na Ukrainie. W tych dniach transportujemy milionową tonę zboża z Ukrainy w świat” – mówi Andreas Matthä, prezes zarządu ÖBB i zdradza plany ekspansji w zakresie kolejowych przewozów towarowych w Europie:
„Intensywnie przygotowujemy się do zmian w ustawie o gospodarce odpadami od stycznia 2023 roku, inwestując 75 mln euro w nowy materiał na wagony. Na tej podstawie będziemy mogli wtedy przenieść coraz więcej transportów odpadów z dróg na kolej” – podkreśla prezes Matthä.
Ponadto pierwszy na świecie korytarz wolnocłowy z portu w Trieście do Suchego Portu w Villach skieruje dodatkowe transporty drogowe na kolej:
„Ten projekt ma dla nas ogromne znaczenie – w przyszłości Villach będzie leżało nad morzem i stanie się bramą, przez którą towary z całego świata będą wjeżdżać do UE. I będą one przyjeżdżać koleją. Wszystkie nasze działania jako całość mają na celu znaczące przyczynienie się do osiągnięcia celów klimatycznych. Porównanie mówi samo za siebie: transport jednej tony ładunku koleją jest 30 razy bardziej przyjazny dla klimatu niż samochodem ciężarowym”, dodaje Andreas Matthä.
Prezes RCG Clemens Först przyjmuje tę samą linię i wyjaśnia, jak RCG rozwija się na arenie międzynarodowej:
„Istotność systemu to buzzword roku. Jesteśmy zrównoważonym kręgosłupem logistycznym austriackiej i europejskiej gospodarki i intensywnie inwestujemy w rozbudowę naszej sieci – w kierunku Chin i w coraz większym stopniu na Bałkanach: od 1 stycznia 2023 roku będziemy działać z filią w Szanghaju. Głównym celem jest dalsza rozbudowa szlaku transportowego na Korytarzu Centralnym. Założyliśmy również kolejną spółkę przewoźnika w Belgradzie, która rozpocznie działalność w pierwszym kwartale 2023 roku. Serbia będzie tym samym 13 krajem w Europie, w którym realizujemy wysokiej jakości i atrakcyjne cenowo przewozy kolejowe z wykorzystaniem naszych lokomotyw i personelu. Ten krok pozwoli nam zaoferować nasze połączenia TransFER w kierunku Turcji i Grecji – gdzie jesteśmy liderem rynku – za pośrednictwem dwóch alternatywnych tras i tym samym stać się bardziej odpornym na kryzys.”
Prezes ÖBB Matthä podsumowuje ten temat, że kolej potrzebuje sprawiedliwych warunków ramowych:
„Kolejowy transport towarowy jest podstawowym warunkiem osiągnięcia celów ochrony klimatu. Jednak do koniecznego zwrotu w transporcie potrzebujemy uczciwej prawdy o kosztach w sektorze transportowym. W samej Austrii koszty zewnętrzne (w tym koszty hałasu, zatorów i wypadków) są trzykrotnie wyższe dla samochodów ciężarowych niż dla kolei. Koszty te nie są jednak ponoszone przez zanieczyszczających, ale przez podatników. Coś pilnie musi się tu zmienić – dla tych, którzy płacą, ale także dla kolei, a tym samym dla klimatu.”
Źródło: railmarket.com
Autor: Karel Novak
Fot. Materiały własne