Podczas konferencji z okazji 20-lecia istnienia PKP Intercity, która odbyła się 28 września tego roku spółka zapowiedziała zmianę podejścia do projektowania pociągów.
1 września 2001 roku na torach pojawiły się pierwsze pociągi PKP Intercity. Spółka ta została utworzona dokładnie 20 lat temu. Przez ten czas z oferty przewoźnika skorzystało ponad 550 mln osób.
8 mld zł brutto – taką kwotę do tej pory wydało PKP Intercity na zakup i modernizację taboru oraz unowocześnienie zapleczy technicznych.
Spółka w ramach kontynuacji programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku planuje zainwestować 19 mld zł w nowoczesny tabor.
Obecnie PKP Intercity ma zakontraktowane umowy na ok. 5,2 mld zł na tabor i infrastrukturę. W ostatnich latach IC odebrało ponad 600 zmodernizowanych wagonów w ramach realizowanej strategii taborowej. W najbliższym czasie planowane jest zlecenie modernizacji kolejnych 321 wagonów.
Trwają prace nad nowym konceptem nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach mają pojawić się na torach.
Pierwsze koncepty dotyczą piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi. PKP Intercity chce wzmocnić flotę 38 składami wraz z 45 lokomotywami. Pojazdy będą dostosowane do prędkości 200 km/h i planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice. W każdym ze składów zaplanowana jest przestrzeń dla osób niepełnosprawnych.
Na tą chwilę IC oczekuje wniosków potencjalnych wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po weryfikacji wniosków zostaną przeprowadzone dialogi z zakwalifikowanymi do udziału w postępowaniu wykonawcami. Rozstrzygnięcie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Na najbliższe lata planowane są wielkie zmiany. Poza zakupem składów push-pull przyczyni się do tego m.in. projekt, na który przetarg spółka planuje ogłosić w pierwszym kwartale przyszłego roku. PKP Intercityzamierza kupić 300 wagonów z opcją na dodatkowe 150 pojazdów.
Fot. PKP Intercity