Sektorkolejowy » Na wąskie tory i do muzeów – kolejne darowizny PKP PLK

Na wąskie tory i do muzeów – kolejne darowizny PKP PLK

pzez Damian

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazują niewykorzystywany sprzęt, urządzenia sterowania ruchem oraz elementy torów. Dary pozwolą m.in. odbudować odcinek zabytkowej wąskotorówki w Rudach. Pozostały sprzęt będzie przypominał historię kolei w Rzeszowie, Skierniewicach, Ostrołęce i Zdunach.

PLK wspierają Kolejkę Wąskotorową w Rudach

Przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. m.in. szyny, podkładki żebrowe, wkręty i łapki trafiły do Gminnego Ośrodka Turystyki i Promocji w Rudach w woj. śląskim, który organizuje całoroczne przejazdy zabytkową wąskotorówką na trasach Rudy – Rybnik, Stodoły – Rudy oraz Rudy – Stanica – Rudy. Elementy torów pozwolą odbudować odcinek pomiędzy stacjami Stanica – Pilchowice. Wartość darowizny to ponad 496 tys. zł.

O historii Kolejki Wąskotorowej w Rudach pisaliśmy TUTAJ.

Niewykorzystywany sprzęt trafił do instytucji, które dbają o historię kolei

Gmina Zduny pozyskała od PKP PLK ponad 100-letni semafor kształtowy. Urządzenie z 1904 r. było wykorzystywane na stacji Zduny (linia kolejowa nr 281). Zabytkowy semafor przejdzie renowację. Następnie zostanie umieszczony na terenie zabytkowej, odrestaurowanej XIX-wiecznej Kaflarni w Zdunach. Jesienią br. zostanie tam uruchomiony Zdunowski Ośrodek Kultury.

„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako zarządca narodowej sieci linii kolejowych, dbają nie tylko o utrzymanie obecnej infrastruktury, ale w swej działalności pamiętają także o historii dróg żelaznych. Wyrazem tego jest pomoc w propagowaniu tradycji kolei licznym instytucjom i organizacjom, zajmującym się ochroną zabytków techniki oraz promującym transport kolejowy. Wspieramy tę działalność, przekazując m.in. elementy infrastruktury kolejowej oraz zabytkowy tabor” – informuje Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Do Podkarpackiego Stowarzyszenia Sympatyków Kolei w Rzeszowie trafił lemieszowy pług odśnieżny typu 411S z 1978 r. i lemieszowo-wirnikowa odśnieżarka torów typu KSF-70 z 1987 r. o wartości 118,8 tys. zł. Niewykorzystywany sprzęt pojawi się w obrębie stacji Rzeszów Główny na jednym z torów dzierżawionych przez tę organizację. Warto dodać, że PSSK w Rzeszowie ma w planach uruchomienie w hali parowozowni (w obrębie stacji Rzeszów Główny) zalążek muzeum kolejnictwa – ze szczególnym uwzględnieniem kolekcji taboru, który był używany do utrzymania linii kolejowych. Odnowione i zabezpieczone pojazdy  zostaną udostępnione zwiedzającym i będą służyły w celach edukacyjnych.

W poprzednich latach Podkarpackie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei w Rzeszowie pozyskało także pług odśnieżny typu SDPM-2097 o wartości blisko 44,7 tys. zł i odśnieżarkę torów typu OM-3A o wartości 8 tys. zł.

„Darowizny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. stają się atrakcją dla pasjonatów kolei i turystów. To korzyści nie tylko dla obecnych, ale i przyszłych pokoleń. Dla kolejarzy ważne jest bowiem utrzymywanie pamięci o historii kolei. Dlatego wspieramy m.in. muzea i skanseny kolejowe, przekazując materiały niewykorzystywane już na sieci zarządzanej przez PLK. Działania różnego rodzaju organizacji i stowarzyszeń, związane z zachowaniem tradycji i historii dróg żelaznych zasługują na wszelką pomoc i uznanie” – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Warszawie otrzymało od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. nieużywane już elementy torów. Śruby stopowe z nakrętkami (po 2000 sztuk), które zostały zdemontowane w wyniku przebudowy linii kolejowej nr 207 (na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża) wykorzystano do remontu torów ekspozycyjnych w Parowozowni Skierniewice. W poprzednich latach PSMK w Warszawie otrzymało już od PLK urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

PKP PLK przekazały na rzecz Miasta Ostrołęka fragment mostu kolejowego, który powstał w 1954 r. Konstrukcja pochodzi z linii kolejowej nr 35 Ostrołęka – Szczytno. Fragment mostu zostanie odrestaurowany. Następnie pojawi się w Ostrołęce w rejonie ul. Warszawskiej, jako przykład XX w.

Darowizny PKP PLK stają się atrakcją i źródłem informacji o historii kolei

W ostatnich latach spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przekazała darowizny instytucjom, które dbają o historię kolei ponad 100 razy. W tym roku urządzenia sterowania ruchem kolejowym trafiły do Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni. Wózki motorowe WM-10L i WŻA-10L oraz wagon osobowy typu 104 Af, który przebudowano na socjalny, zostały przekazane Chojnickiemu Stowarzyszeniu Miłośników Kolei. Klub Żeglarski „Grot” w Wierzchlądzie otrzymał 6 słupów sieci trakcyjnej, które zostały zdemontowane w trakcie prac remontowych na linii Poznań – Szczecin.

O darowiznach PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: DM
Fot. PKP PLK S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz