Sektorkolejowy » PKP PLK przekazuje nieużytkowany sprzęt i urządzenia. Celem dydaktyka oraz promowanie kolei

PKP PLK przekazuje nieużytkowany sprzęt i urządzenia. Celem dydaktyka oraz promowanie kolei

pzez Adrian

Darowizny od PKP PLK na rzecz stowarzyszeń oraz szkół

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazują sprzęt, urządzenia oraz materiały, które nie są już na co dzień użytkowane na rzecz szkół oraz stowarzyszeń kolejowych. Darowizny są wykorzystywane w celach dydaktycznych oraz pozwalają na skuteczne promowanie kolei. Spółka PKP PLK w ubiegłym roku (2021) przekazała podarunki na rzecz aż 16 organizacji. Wśród ostatnich darowizn PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. znalazły się m.in. urządzenia przeznaczone do sterowania ruchem kolejowym oraz  wagony platformy. O istocie kultywowania historii polskiego kolejnictwa tak mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury:

„Pielęgnowanie pamięci o historii kolejnictwa w Polsce to niezwykle ważne zadanie. Wspieramy przekazywanie nieużywanych elementów taboru oraz urządzeń kolejowych. Dzięki darowiznom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., przedmioty, które nie pełnią już swojej roli na sieci kolejowej, stają się atrakcją i źródłem informacji o historii kolei”.

Co dzieje się z przekazanymi rzeczami?

Darowizny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mogą służyć jako eksponaty muzealne, narzędzia dydaktyczne bądź też jako atrakcje dla miłośników kolei. Podarunki przekazane w ostatnim czasie trafiły do:

  • Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu klub został obdarowany 1 wagonem typu 4Z oraz 2 wagonami typu 2Z. Wagony zostały wyprodukowane w latach 50 XX wieku przez Hutę „Ostrowiec”. Warto podkreślić, że wagony te były wykorzystywane m.in. do transportu szyn w woj. śląskim aż do roku 2001. Przekazane wagony dołączą do zbioru  zabytkowego taboru kolejowego w Dolnośląskim Społecznym Muzeum Kolejnictwa, gdzie posłużą jako atrakcja dla miłośników kolejnictwa oraz źródło wiedzy, która dotyczy historii kolei
  • Toruńskiej Kolejowej Izby Tradycji – izbie przekazana została tarcza ostrzegawcza kształtowa (1951 r.) oraz  nastawnica suwakowa czterorzędowa (1943 r.). Ponadto do Toruńskiej Kolejowej Izby Tradycji ma trafić jeszcze rzadko spotykany semafor kształtowy dwuramienny (karzełkowy) z roku 1950 i tarcza manewrowa kształtowa. Zgodnie z planem urządzenia mają zostać umieszczone na obszarze stacji Toruń Główny. Posłużą one w celu promowania transportu szynowego oraz wspomogą kultywowanie pięknej tradycji kolei
  • Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa w Poznaniu – towarzystwo otrzymało sygnalizatory przejazdowe. Dwa sygnalizatory mają znaleźć się w miejscowości Stęszew, a dokładniej w izbie muzealnej. Urządzenia będą źródłem informacji o technice kolejowej oraz historii z nią związaną

„Od lat wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków kolejowej techniki oraz promujące wiedzę o kolei. Takie działania, to więcej atrakcji dla pasjonatów kolei i turystów. Nieużywany na torach sprzęt wykorzystywany jest w edukacji przyszłych pracowników kolei. Przekazujemy następnym pokoleniom wiedzę o historii i tradycji dróg żelaznych, co dla kolejarzy jest bardzo ważne”

Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Podarunki od PKP PLK ułatwiają edukację i pielęgnują historię kolei

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., spółka przekazała już więcej niż 100 darowizn różnym podmiotom, które pomagają w pielęgnowaniu historii i tradycji kolejnictwa. Podkłady oraz tory, które PLK przekazały, w ubiegłbym roku (2021) na rzecz Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie, pozwoliły utworzyć  stanowisko do ćwiczenia akcji ratowniczych prowadzonych podczas wypadków na torach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały już wiele wyjątkowych urządzeń np. 100-letnia nastawnica, która została wyprodukowana przez firmę Hein, Lehmann & Co AG z Berlina w roku 1904. Wyjątkowa nastawnica, która znajdowała się na stacji Zduny (linia kolejowa Oleśnica – Chojnice) została przekazana na rzecz Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni.

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz