Sektorkolejowy » Pociągi wrócą na trasę Ełk-Giżycko w czerwcu br.

Pociągi wrócą na trasę Ełk-Giżycko w czerwcu br.

pzez DamianM

PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) realizują kompleksową modernizację linii kolejowej nr 38 na odcinkach Ełk-Giżycko oraz Giżycko-Korsze. Projekt o wartości ponad 1,7 mld zł netto, współfinansowany ze środków unijnych oraz Krajowego Planu Odbudowy (KPO), obejmuje elektryfikację linii oraz przebudowę infrastruktury. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie zwiększą prędkość z obecnych 80 km/h do 160 km/h, co znacząco skróci czas podróży.

Modernizacja linii kolejowej nr 38 – postępy prac

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez zespół prasowy PKP PLK, na stacji w Giżycku zakończono budowę konstrukcji peronów oraz przejścia podziemnego. Aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe, w tym montaż przeszkleń zadaszeń peronowych oraz realizacja elementów małej architektury. Na szlaku Ełk-Giżycko trwa montaż sieci trakcyjnej oraz prowadzone są prace torowe, obejmujące balastowanie, zgrzewanie i regulację toru w planie i profilu. Według zapewnień krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej pociągi rozpoczną regularne kursy na tym odcinku w czerwcu br.

Odcinek Giżycko-Korsze – planowane wznowienie ruchu kolejowego jeszcze w 2025 r.

Na odcinku Giżycko-Korsze trwa zabudowa nowego toru. Na stacji Kętrzyn zakończono budowę konstrukcji nowych peronów. W Sterławkach Wielkich powstaje nowy wiadukt drogowy, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, podnosząc poziom bezpieczeństwa. Według harmonogramu, ruch pociągów na tym odcinku zostanie wznowiony w grudniu 2025 roku, a całkowite zakończenie prac planowane jest na połowę 2026 roku.

Kompleksowa modernizacja infrastruktury

Na 100-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków. Wygodniejsze perony zapewnią lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Elektryfikacja linii zmniejszy jej negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. W kwietniu 2024 r. podpisano umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych o wartości 233 mln zł netto.

Korzyści dla podróżnych

Po zakończeniu modernizacji czas przejazdu z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o blisko 50 min i będzie wynosił mniej niż 2 godz. Pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Inwestycja jest finansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) oraz środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Prace w ramach modernizacji linii kolejowej nr 38 realizują:

Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz