Kolej emituje 4 razy mniej CO2 niż transport drogowy i blisko 5 razy mniej CO2 niż transport lotniczy. W PKP Intercity powyżej 80% taboru wcale nie emituje spalin. Już w 2026 roku spółka planuje wykorzystywać 100% prądu z odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej w zapleczach technicznych, warsztatach i innych budynkach. Z zielonej energii będą korzystały niedługo także pociągi przewoźnika.
PKP Intercity od kilku lat kupuje nowoczesne lokomotywy, składy i wagony oraz buduje przyjazną środowisku infrastrukturę postojową. Dzięki temu flotę przewoźnika zasilają już i zasilą w przyszłości nowe pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. PKP Intercity oczekuje m.in. na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych od nowosądeckiego Newagu. To pociągi, które pozwolą na ograniczenie używania silników spalinowych na trasach bez elektryfikacji. W trakcie jest także postępowanie na 42 piętrowe energooszczędne elektryczne zespoły trakcyjne z możliwością rozszerzenia zamówienia o następne 30 pojazdów.
Wypracowywane rozwiązania opierające się na odnawialnych źródłach energii mają umożliwić PKP Intercity wykorzystywanie na większą skalę w przewozach pasażerskich energii elektrycznej wyprodukowanej z OZE. Już w 2026 roku spółka planuje żeby 25% energii trakcyjnej, czyli tej wykorzystywanej do ruchu pojazdów przewoźnika, pochodziła właśnie z OZE. Warto podkreślić, że udział procentowy energii z OZE w wolumenie energii trakcyjnej będzie stale rósł, aby w 2030 roku stanowić 50% całości.
PKP Intercity stale rozwija sieć stacji postojowych oraz zapleczy technicznych, które mają bardzo duży wpływ m.in. na utrzymanie taboru. Na ten moment PKP Intercity dysponuje blisko 20 stacjami postojowymi, które w zależności od swojego zastosowania każdego dnia zapewniają odpowiednie wsparcie techniczne.
W minionym roku spółka zakończyła inwestycje związane z przebudową infrastruktury własnej w Krakowie, Szczecinie czy Wrocławiu. W wyniku tych inwestycji powstały m.in. dwie nowoczesne, ekologiczne myjnie. Wykonując modernizacje bądź rozbudowę swoich stacji postojowych PKP Intercity uwzględnia rozwój instalacji fotowoltaicznych, które produkują energię z odnawialnych źródeł wykorzystywaną na potrzeby własne przewoźnika. Takie działanie pozwala m.in. optymalizować koszty. Wybudowane myjnie zostały także wyposażone m.in. w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki.
Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu czy szkodliwych substancji.
Plany spółki zakładają, że już w kolejnym roku 100% energii nietrakcyjnej będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii.
Fot. Komar
Zobacz również: